آذربایجاناخبارعمومی

علی اف: جمهوری آذربایجان در حال تبدیل شدن به یک مرکز حمل و نقل استراتژیک در اوراسیا است

رییس جمهور آذربایجان در سخنرانی افتتاحیه خود در کنفرانسی درباره نتایج اجرای برنامه دولتی توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق آذربایجان در سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۱۸ گفت: این کشور در حال تبدیل شدن به یک مرکز حمل و نقل استراتژیک در اوراسیا است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از وِستنیک قفقاز، رییس جمهور آذربایجان گفت: علیرغم این که صنعت اصلی جمهوری، بخش نفت و گاز است، در حال تلاش برای توسعه بخش غیر نفتی هستیم.

وی گفت: از زمان کشف اولین چاه نفت در آذربایجان تاکنون، نفت پتانسیل اصلی اقتصادی کشور بوده است. ما از منابع طبیعی بسیار منطقی استفاده می‌کنیم.

الهام علی‌اف تأکید کرد که به همین دلیل راه اندازی خطوط نفت و گاز باکو-تفلیس-جیحان و باکو-تفلیس-ارزروم یک رویداد تاریخی بزرگ است.

رییس جمهور آذربایجان با توجه به پیچیدگی اجرای این پروژه‌ها، هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ سیاسی و هم از دیدگاه همکاری بین‌المللی خاطرنشان ساخت: اگر این پروژه‌ها اجرا نمی‌شد، ما نمی‌توانستیم درآمد زیادی کسب کنیم، چون امکانات صادراتی ما محدود است، ما دسترسی به دریاهای آزاد نداریم و قطعاً نیازمند به خطوط لوله نفت و گاز هستیم.

رییس جمهور آذربایجان خاطر نشان ساخت: ما توانستیم این کار را نیز انجام دهیم. امروز، از طریق این دو خط لوله، منابع ما به بازارهای جهانی عرضه می‌شوند.

الهام علی‌اف اشاره کرد که کار ساخت کریدور گاز جنوبی، که یکی از بزرگترین پروژه‌های زیربنایی در اروپاست، به سرعت در حال انجام است.

رییس جمهور آذربایجان گفت: تکمیل این پروژه بزرگ که شامل چهار زیر پروژه است، در مرحله نهایی قرار دارد و سه پروژه از چهار پروژه انجام شده است. سال گذشته افتتاح TANAP و کریدور گاز جنوبی برگزار شد و این یک رویداد تاریخی بزرگ بود.

رییس جمهور بر این واقعیت تمرکز کرد که باکو قبلاً درآمد نفت و گاز را به بخش حمل و نقل اختصاص داده است تا آذربایجان را به یک مرکز حمل و نقلی، نه تنها در این منطقه بلکه در فضای اوراسیا تبدیل کند.

رییس جمهور ضمن توضیح این مطلب که  به خاطر اجرای این طرح، اهمیت ژئوپلیتیکی آذربایجان و رفاه مالی آن افزایش خواهد یافت، خاطرنشان ساخت: امروز ما در حال دستیابی به این هدف هستیم. راه اندازی راه آهن باکو-تفلیس-قارص پروژه‌ای تاریخی است. این یک پروژه بسیار مهم است؛ زیرا ما می‌توانیم از طریق آن محموله‌های زیادی را از شرق به غرب و از غرب به شرق جابجا کنیم.

الهام علی‌اف با افزودن این مطلب که در حال حاضر تعداد کشورهای پیوسته به کریدور حمل و نقل شرقی- غربی و شمالی-جنوبی بیش از ۱۰ کشور است و تعداد آنها افزایش خواهد یافت، اظهار داشت: ایجاد کریدور شمال-جنوب نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. کارهای زیادی نیز در این راستا انجام می‌شود. البته این کار مستلزم همکاری گسترده بین‌المللی است. آذربایجان نقش مثبتی در این زمینه ایفا کرده است.

رییس جمهور خاطر نشان کرد که تنها کشور آذربایجان است که در هر دو پروژه شرکت دارد.

به گفته رهبر آذربایجان، با تأکید بر این که اگر رهبری این کشور قبلاً توجه به پروژه‌های زیربنایی نکرده بود، در حال حاضر در مورد هیچ زمینه‌ای از توسعه نمی‌توان حرفی زد: به همین دلیل است که ما تبدیل به یک مرکز حمل و نقل استراتژیکی در اوراسیا خواهیم شد. راه آهن باکو-تفلیس-قارص، بندر تجارت بین‌المللی دریانوردی آلیات، زیرساخت‌های جاده‌ای ما، زیرساخت‌های مدرن و نوسازی شده، همه در سال‌های اخیر ایجاد شده است.

به این ترتیب، الهام علی‌اف یادآوری کرد که ۱۵ سال قبل آذربایجان نمی‌توانست حتی برق خود را تامین کند.

رییس جمهور آذربایجان با اشاره به داده‌های آماری گفت: یا برق را از خارج از کشور وارد کرده و یا برخی از مناطق کشور بدون برق باقی مانده بود. در ۱۵ سال گذشته، ۳۱ ایستگاه جدید ساخته شده است، ظرفیت جدید ۲۵۰۰ مگاواتی ایجاد شده است. امروز ما نه تنها برق خودمان را تامین می‌کنیم، بلکه صادرات برق نیز داریم. ۱۵ سال پیش تامین گاز طبیعی در حدود ۵۰ درصد بود، امروز این رقم به  ۹۵ درصد رسیده است. دسترسی به آب آشامیدنی ۲۶ درصد بود، که امروز به ۷۰ درصد رسیده است. در ۱۵ سال گذشته، ۱۵،۰۰۰ کیلومتر جاده ساخته شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا