آبخازیاآذربایجاناخباراوستیای جنوبیعمومیگرجستان

رییس اسبق پارلمان گرجستان: عضویت در ناتو پی آمدهای نامطلوب برای گرجستان خواهد داشت

«نینو بورجانادزه» رییس اسبق پارلمان و رهبر حزب «گرجستان واحد» و از مخالفان دولت فعلی تفلیس گفت: عضویت در ناتو پی آمدهای نامطلوب برای گرجستان خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری «اسپوتنیک گرجستان»، بورجانادزه افزود: گرجستان با عضویت در ناتو فرصت کنترل دوباره مناطق جدایی طلب کشور را برای همیشه از دست می دهد.

وی در واکنش به سخنان اخیر «آندرس فوگ راسموسن» دبیر کل سابق ناتو مبنی بر این که گرجستان باید برای خود تصمیم بگیرد که آیا آماده برای عضویت بدون مناطق جدایی طلب «آبخازی» و «اوستیای جنوبی» در ناتو است، گفت: با دستور کار قرار گرفتن مساله عضویت گرجستان در ناتو موضوع  مربوط به آبخازی و اوستیای جنوبی برای همیشه به فراموشی سپرده خواهد شد.

بورجانادزه با اشاره به این که  عضویت در ناتو برای گرجستان عواقب نامطلوب دارد، افزود: در حال حاضر نیروهای روسیه در آبخازی و اوستیای جنوبی مستقر هستند و در صورت عضویت در ناتو پایگاه نظامی این سازمان نیز در خاک گرجستان فعال خواهد شد که به  معنی حضور نیروی نظامی دو طرف مخالف یک دیگر در این کشور می باشد و کوچکترین مناقشه احتمالی میان این نیروها موجب نابودی گرجستان خواهد شد.

رییس اسبق پارلمان گرجستان تصریح کرد: در شرایطی که دیگر کشورها سعی دارند از تبدیل شدن به میدان تقابل دو نیروی قدرتمند یعنی روسیه و ناتو  پرهیز کنند، ما بر عکس آن اقدام و گرجستان را به چنین میداین تبدیل می کنیم.

 بورجانادزه با اشاره به این که روسیه علاقمند به مناقشه با گرجستان نیست، اضافه کرد: بنا بر این با آغاز مذاکرات مستقیم با مسکو فرصت رسیدن به اهداف خود و حل مشکلات گرجستان را داریم.

لازم به ذکر است؛ پس از فروپاشی شوروی در اوایل دهه نود میلادی قرن گذشته دو استان آبخازیا و استیای جنوبی در گرجستان با حمایت برخی نیروهای خارجی خواهان جدایی از این کشور و اعلام استقلال شده اند. تاکنون چند بار بین نیروهای گرجستان و جدایی طلبان در این استان جنگهای خونینی درگرفته که بدون نتیجه پایان یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا