آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

رویکرد نظامی جدید ارمنستان در منطقه

“داویت تونویان” وزیر دفاع ارمنستان از آغاز خرید تسلیحات تهاجمی کشورش خبر داد و گفت: ارتش ارمنستان نمی خواهد در موقعیت دفاعی باقی بماند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، داویت تونویان اعلام کرد، ارتشی که تنها رویکرد دفاعی دارد، همیشه بازنده است. بنابراین ارمنستان نمی خواهد در موقعیت دفاعی باقی بماند.

اظهارات وزیر دفاع ارمنستان مبنی بر اتخاذ رویکرد تهاجمی، نشان دهنده تغییر مواضع ارمنستان پس از بیش از دو دهه گذشته است.

برغم اشغال یک پنجم معادل بیست درصد از اراضی جمهوری آذربایجان در سال های نخست دهه ۱۹۹۰ میلادی، دولت ارمنستان طی سال های گذشته همواره رویکرد دفاعی داشته است.

در واقع به نظر نمی رسد، دولت ایروان به اتخاذ رویکرد تهاجمی علی الخصوص در قبال جمهوری آذربایجان نیازی داشته است.

با وجود این، مسابقه تسلیحاتی دو کشور متخاصم را به میدان کارزار خواهد کشاند.

در این ارتباط ، الکساندر گولتس کارشناس نظامی روس اخیرا در گفتگو با پایگاه اینترنتی ویرتوالاذ جمهوری آذربایجان گفته است: از احتمال سرگیری جنگ درقره باغ خبر می دهند. تا زمانی که مناقشه قره باغ در حالت “نه جنگ، نه صلح” قرار دارد، اجتناب از قربانی شدن نظامیان و غیرنظامیان از هر دو طرف، دشوار خواهد بود.

هنوز هم هیچ نشانه ای از حل مناقشه قره باغ از طریق گذشت زمان، مشاهده نمی شود.

مردم جمهوری آذربایجان و ارمنستان موضع آشتی ناپذیری دارند و حاکمیت هر دو کشور نیز برخلاف خواسته جامعه خود اقدام نخواهند کرد. به همین دلیل، در صورتی که یکی از طرفین مناقشه به برتری نظامی قاطع دست یابد، ممکن است جنگ ازسر گرفته شود.

در عین حال، برغم رد مسابقه تسلیحاتی توسط مقام های بلندپایه دولت ایروان، باید گفت: خریدهای تسلیحاتی ارمنستان و جمهوری آذربایجان، به معنای مسابقه تسلیحاتی است.

طی بیش از یک دهه گذشته، جمهوری آذربایجان همه ساله نزدیک به یک سوم از ارقام درآمدهای بودجه کل کشور را به خریدهای تسلیحاتی اختصاص داده است.

به همین دلیل، مقام های دولت الهام علی اف طی چندسال گذشته، برغم تاکید بر حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ، به صورت ضمنی از سرگیری جنگ با ارمنستان را نیز مطرح می کرده اند. در واقع، مقام های باکو می گویند، در صورت از سرگیری جنگ، جمهوری آذربایجان مشکلی ندارد و آماده باز پس گیری اراضی از دست رفته خود است.

بدیهی است، در مقابل این موضع گیری ها، مقام های دولت ایروان نیز به خریدهای نظامی از روسیه و مسابقه تسلیحاتی با طرف آذری ترغیب شده اند.

در همین ارتباط، ارتش ارمنستان اخیرا به خرید دوازده فروند جنگنده سوخو-۳۰ از روسیه اقدام کرده است.

جنگنده چندمنظوره سوخو-۳۰ اس.ام جنگنده نسل ۴+ است، سرعت آن تا ۲۱۲۵ کیلومتر در ساعت می رسد و تا ارتفاع ۱۷ هزار متری اوج می گیرد. این جنگنده می تواند بمب های هدایت شونده و موشک های غیرهدایت شونده تا وزن هشت تن را حمل کند.

بدیهی است که این خریدها، ارمنستان را از موضع دفاعی در موضع تهاجمی قرار خواهد داد. شکی نیست که، جمهوری آذربایجان نیز دراین ارتباط، بیکار نخواهد نشست و به خریدهای جدید اقدام خواهد کرد.

در مجموع، باید گفت: اظهارات اخیر وزیر دفاع ارمنستان نشان دهنده آن است که، دولتمردان ایروان قصد ندارند با ایجاد حساسیت های طرف آذری، مسابقه تسلیحاتی را به رخ طرف متخاصم بکشند.

منبع: موسسه حقوق بشری حقیقت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا