آذربایجاناخبارایرانعمومی

«روز بین‌المللی زبان عربی» در جمهوری آذربایجان

کنفرانس «روز بین‌المللی زبان عربی» در جمهوری آذربایجان برگزار و بر نقش بی بدیل علما و دانشمندان ایرانی در بسط و گسترش علوم و زبان عربی تأکید شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کنفرانس «روز بین‌المللی زبان عربی»، ۲۳ آذرماه با حضور نمایندگان سفارتخانه‌های کشورهای اسلامی حاضر در جمهوری آذربایجان و جمعی از شخصیت‌های علمی این کشور در دانشکده الهیات جمهوری آذربایجان برگزار شد.

جیحون محمداف، رییس دانشکده الهیات جمهوری آذربایجان در این مراسم، به خصوصیات و اهمیت زبان عربی پرداخت و گفت: این زبان یکی از ساختارمندترین قواعد را در میان زبان‌های جهان دارد و همین موضوع نیز باعث شده زبان عربی نسبت به دیگر زبان‌ها از تعداد کلمات و مصدرهای بیشتر و از واژه‌های سهل و آسانی برخودار باشد.

اصغر فارسی، رایزن فرهنگی کشورمان در باکو طی سخنانی، به نقش بی بدیل علما و دانشمندان ایرانی در بسط و گسترش علوم و زبان عربی اشاره کرد و گفت: ایرانیان به حکم انگیزه مقدس دینی به خدمت زبان عربی همت گماشتند و مانند همه مسلمانان دیگر، زبان عربی را نه اینکه زبان قوم عرب، بلکه آن را زبان قرآن و اسلام می‌دانستند.

وی افزود: زبان قرآن بودن یکی از مهمترین ویژگی‌های زبان عربی است که خداوند مهربان آیات کتاب خود را با این زبان بر ما نازل کرده و این زبان متون و منابع ارزشمند اسلامی (متون حدیثی، تفسیری، و تاریخی) است که از این جهت نیز دارای قداست و ارزش خاصی است.

فارسی همچنین با اشاره به اینکه زبان عربی، زبان قرآن، فرهنگ و تمدن اسلامی است، گفت: طبق اصل شانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آموزش زبان عربی از سطح راهنمایی تا پایان دوره‌ متوسطه الزامی شده و در بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، رشته‌ زبان و ادبیات عربی از مقطع کارشناسی تا مقطع دکتری دایر است.

در ادامه این مراسم، شخصیت‌های علمی و سیاسی همچون ناصر عبدالکریم، سفیر فلسطین و حسنان بی فنانی، سفیر اندونزی در جمهوری آذربایجان، خانمعلویه حسین اوا و ترانه موسی یوا، از اساتید دانشگاه زبان باکو در خصوص اهمیت زبان عربی در جهان اسلام و وضعیت کنونی آموزش زبان عربی در جمهوری آذربایجان سخنرانی کردند.

گفتنی است؛ روز ۲۷ آذرماه از سوی بخش آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان یونسکو روز جهانی زبان عربی اعلام شده و دلیل این اقدام هم نقش زبان عربی در حفظ و ترویج تمدن و فرهنگ بشری خوانده شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا