آذربایجاناخبارایرانعمومی

روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم

با تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، ۱۸ مرداد سالروز شهادت شهید محسن حججی به نام روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم نامگذاری شد.

پایگاه خبری حقایق قفقاز /  شهادت شهید محسن حججی در 18 مرداد سال 1396 به دست نیروهای تروریست تکفیری داعش در سوریه نقطه عطفی در دوران حضور رزمندگانی از کشورهای مختلف اسلامی از جمله ایران، لبنان، عراق، پاکستان، جمهوری آذربایجان و افغانستان در سوریه بود. دور از انتظار نیست اگر بگوییم قبل از شهادت حججی عده کمی از مردم به دنبال اخبار و حوادث سوریه‌ بودند و با وجود شهادت تعداد زیادی از مدافعان حرم از نقاط  مختلف دنیای اسلام و حضور قدرتمند آنان در کنار ارتش و مردم سوریه در مقابله با متجاوزان تکفیری ارزش خدمات و جانفشانی آنان برجسته نشده بود. اما پس از شهادت محسن حججی و اخبار و فیلم‌ها و تصاویری که از نحوه شهادت او در رسانه‌ها مخابره شد به یکباره نام مدافعان حرم و دفاع جانانه آنان را در طول چهار سال مقاومت بر سر زبان‌ها انداخت. همانطور که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در سخنان خود درباره این شهید گفتند، به واقع شهید حججی حجت خدا برای مردم شد تا همگان شاهد جنایات تکفیری‌ها و بی رحمی و تجاوزگری آنان علیه مردم سوریه باشند.

مدافعان حرم تشكیل شده از گروه های نظامی عمتا شیعی در سوریه و عراق بوده كه از سال 2013 و پس از پیدایش گروه های تكفیری و داعشی به صورت منسجم با هدف مقابله با تخریب حرم ها و مراقد اهل بیت(ع) به ویژه حرم حضرت زینب (س) توسط تروریست های تكفیری، شكل گرفت.

این گروه از آغاز شكل‌گیری تاكنون درگیری‌های زیادی با نیروهای تكفیری در شهرهای مختلف سوریه و عراق داشته و در این عملیات ها موفقیت های چشمگیری را حاصل كرده و بسیاری از مناطق اشغالی را از دست تروریست ها آزاد كردند.

در این میان نقش شهدای مدافع حرم در برقراری امنیت در سوریه و عراق بی بدیل است و اكنون امنیت پایدار مرزهای ایران و سایر کشورهای شعیه مانند جمهوری آذربایجان را مدیون خون این شهدای والا مقام هستیم.

اگرچه شهدای مدافع حرم در ابتدا برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) در سوریه و عراق پا به میدان نبرد گذاشتند ولی در ادامه مشخص شد نقش این بزرگمردان در تامین امنیت کل منطقه غرب آسیا و حتی جهان هم برجسته هم برجسته بوده است. در واقع خون شهدای مدافع حرم تضمینی برای صیانت از امنیت ملت های منطقه و دیگر كشورها در برابر هجوم وحشیانه و زیاده خواهی های تروریست های تكفیری است.

از همین رو شورای عالی انقلاب فرهنگی روز 18 مرداد، سالروز شهادت شهید محسن حججی را به نام روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم نام‌گذاری کرد. تا به پاس این روز از فداکاری و رشادت‎های مدافعان حرم در شهدای آن در دفاع از حرم آل الله و حمایت از مردم جنگ زده کشورهای عراق و سوریه قدردانی کنند.

محسن حججی متولد 21 تیر سال 1370 در شهر نجف آباد اصفهان بود که برای دفاع از حرم آل الله به سوریه رفت. این شهید بزرگوار در مرداد سال 1396 در نزدیکی مرز سوریه با عراق به اسارت تروریست‌های داعش درآمد و پس از دو روز خبر شهادت او مخابره شد. او در زمان شهادت 25 سال سن داشت و از او یک فرزند پسر 2 ساله به یادگار مانده بود. خیلی زود تصویری از او که در آن یکی از افراد داعش پشت سر وی با خنجر  ایستاده است در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که بازتاب زیادی را در پی داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا