آذربایجاناخبارعمومی

رهبر «جمعیت دینی جمعه» جمهوری آذربایجان: استاد مطهری به مثابه کلام خود، با شهادتش به اکسیژن جامعه تبدیل شد

حاج ایلقار ابراهیم اوغلو: وحدت علم و عمل شهید مطهری آنقدر در حد عالی بود که این استاد بزرگ به مثابه کلام خود، با شهادتش به اکسیژن جامعه تبدیل شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، حاج ایلقار ابراهیم اوغلو، رهبر «جمعیت دینی جمعه» جمهوری آذربایجان وحدت علم و عمل شهید مطهری را بارزترین ویژگی شخصیت والای استاد مرتضی مطهری دانست و گفت: « شهید مطهری در زمان حیاتش می گفت شهدا اکسیژن جامعه هستند و با شهادت ایشان جامعه جانی تازه می گیرد. شهید مطهری با شهادتش، خود نیز به اکسیژنی تازه برای جامعه تبدیل شد و جانی تازه به مردم بخشید.»
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو با انتشار فایل صوتی به مناسبت سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم، ابراز امیدواری کرد که تمامی آثار استاد مطهری به زبان آذربایجانی ترجمه و منتشر شود.
رهبر «جمعیت دینی جمعه» جمهوری آذربایجان گفت: « نسل جوان جمهوری آذربایجان به انحاء مختلف از طریق ترجمه برخی آثار شهید مطهری، با این شخصیت بزرگ آشناست. اما، متاسفانه تمامی آثار شهید مطهری هنوز به زبان آذربایجانی ترجمه نشده است. گرچه ده ها سال از زمان بیان افکار استاد مطهری می گذرد، اما گویی این موضوعات برای زمان حاضر بیان شده اند. علت موثر بودن افکار شهید مطهری وحدت علم و عمل ایشان است. شهید مطهری وحدت میان علم و عملش را در طول زندگانی خود به اثبات رساند. شهید مطهری می گفت شهدا اکسیژن جامعه هستند و جان تازه به جامعه می بخشند. استاد مطهری خودش هم با شهادتش به اکسیژن جامعه تبدیل شد. با شهادت مرتضی مطهری، افکارش حتی بیش از دوره حیاتش به اکسیژن جامعه تبدیل شد و هنوز هم ما از این افکار بهره مندیم.»
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو افزود: « اگر ما می خواهیم افکار و تبلیغاتمان موثر باشد، باید به این ویژگی شهید مطهری توجه داشته باشیم. صدها نفر نویسنده و مبلغ و سخنرانی می آیند و می روند، اما خیلی ها برای کل جامعه فایده ای ندارند. ممکن است قشری از جامعه از افکار آنها بهره مند بشوند، اما کمتر کسی مثل شهید مطهری یافته می شود که کل جامعه از افکارش بهره مند بشود. اگر علم با عمل همراه بشود، در آن صورت ، تبلیغ و آگاهی بخشی ثمربخش خواهد بود. شهید مطهری نمونه بارز این ویژگی است.»
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو، یکی دیگر از ویژگی های استاد مطهری را بهره مندی از معلمان ریشه دار و ارزشمند ذکر کرد و گفت: « شهید مطهری از معلمان برجسته و ریشه داری همچون امام خمینی (ره) و مرحوم علامه طباطبایی درس آموخت و به معنای واقعی کلمه به میراث حقیقی اسلام متصل شد. این نیز نشان می دهد که برای پرورش یک انسان باید معلمانی سالم و ریشه دار وجود داشته باشند. شهید مطهری به تمامی معنا امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی را می فهمید و افکارشان را اجرا می کرد. »
رهبر «جمعیت دینی جمعه» جمهوری آذربایجان سومین ویژگی مهم شهید مطهری را پرهیز از پیچیده نویسی و پیچیده گویی ذکر کرد و افزود: « استاد مطهری از پیچیده نویسی و سطح آکادمیک امتناع می کرد و موضوعات بسیار پیچیده را به زبانی ساده و عامه فهم بیان می کرد، به نحوی که تمامی جامعه این موضوعات را بفهمد. اکثر کتاب های استاد مطهری هم سخنرانی های ایشان است که به کتاب تبدیل شده است. استاد مطهری خود نیز می گوید که همواره به دنبال تحقیق مطالبی رفته است که مورد نیاز جامعه است. هر محققی می تواند به دنبال تحقیق درباره مسایلی که خود می پسندد، برود. اما ، استاد مطهری به دنبال تحقیق درباره موضوعاتی می رفت که اساسا جامعه به آن ها نیاز دارد. »
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو در بیان یک ویژگی دیگر شهید مطهری افزود :« استاد مطهری این کلیشه را هم برهم زد که عالمان فقط باید مشغول به علم باشند. به این معنا که استاد مطهری علاوه بر حضور در صحنه های علمی، در تمامی صحنه های اجتماع حضور داشت. استاد مطهری در اوج علم و تحقیق دانشگاهی، در عرصه جامعه به آگاهی بخشی و تبلیغ می پرداخت. همچنین استاد مطهری مراقبه فوق العاده ای نیز درباره عبادات داشت. هیچ گاه مشغول بودن به علم و تحقیق دانشگاهی مانع از نماز و عبادات استاد مطهری نشد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا