آذربایجاناخبارایرانعمومیویژه

رهبر جمعیت دینی جمعه جمهوری آذربایجان: ایران با رفتار صادقانه در مساله هواپیما، الگوی جدیدی به دنیا ارایه کرد

رهبر جمعیت دینی جمعه جمهوری آذربایجان گفت اگر منصفانه قضاوت شود، در میان تمامی حوادث هدف قرار گرفتن هواپیماهای مسافری در دنیا، ایران صادقانه ترین برخورد را در اذعان به خطا و عذرخواهی داشته است و این الگوی جدیدی است که ایران به دنیا ارایه می دهد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، حاج ایلقار ابراهیم اوغلو در گفتگو با شبکه اینترنتی «خط قرمز» گفت: در هیچ کدام از حوادث هدف قرار گرفتن هواپیماهای مسافری به اندازه ایران اذعان به خطا و عذرخواهی صادقانه نبوده است.
رهبر جمعیت دینی جمعه جمهوری آذربایجان گفت: در وضعیت جنگی ایران اعلام کرده بود که برای انتقام ترور شهید قاسم سلیمانی، پایگاه نظامی آمریکا را هدف قرار می دهد و از زمان جنگ جهانی دوم هیچ کشوری نتوانسته بود در مقابل آمریکا چنین اقدامی بکند و آمریکا نیز تهدید کرده بود که ۵۲ مرکز از جمله مراکز فرهنگی ایران را هدف قرار خواهد داد. در چنین شرایطی آماده باش کامل پدافند اعلام شده و خطا روی داده است. اما، مهم این است که دولت ایران مسئولیت پذیری داشته و عذرخواهی کرده و صحبت از پرداخت غرامت است و این خود، الگوی جدیدی است که ایران به دنیا ارایه می دهد. قبلا در مورد مشابهی که آمریکا هواپیمای مسافری ایران را هدف قرار داد، رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد که عذرخواهی نخواهد کرد.
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو در تشریح علت احترامی که مردم جمهوری آذربایجان برای مقام شهید قاسم سلیمانی قایل شدند، گفت:  برای اینکه واکنش مردم جمهوری آذربایجان را درک کنیم، باید بفهمیم که چه روی داده است. شهید سلیمانی کسی است که در دوران معاصر بزرگترین فداکاری و از جان گذشتگی را برای اسلام کرد. در هر جا که به امت اسلام و ارزشهای اسلامی تعدی و تجاوز و خطوط قرمز آن نقض شد، قاسم سلیمانی حضور یافت و به دفاع از اسلام پرداخت. زمانی که داعش با آن بی رحمی و قساوت به ۲۰ متری حرم حضرت زینب (س) رسید، قاسم سلیمانی و افرادش با جان خود به دفاع از حرم پرداختند و حرم حضرت زینب (س) را که که برای تمامی مسلمانان و آزادگان محترم و مقدس است، نجات داد. وقتی داعش در عراق بسیاری از مناطق را تصرف و همه جا را ویران کرد و زنان را به اسارت گرفت و به هر رذالتی دست زد، قاسم سلیمانی بود که به دفاع پرداخت. قاسم سلیمانی بود که از فاجعه کرکوک جلوگیری کرد و در عرض ۲۴ ساعت از طریق گفتگو کرکوک را نجات داد. به همین خاطر، برای هر انسان صادق و هر فرد مومن و پیرو اهل بیت عصمت و طهارت (س) قاسم سلیمانی عزیز و قهرمان و شهیدی ارزشمند است. آذربایجانی ها هم طی قرون متمادی معتقد به اسلام و دوستدار و پیرو اهل بیت (ع) هستند و طبیعی تر و بدیهی تر از این چیزی نیست که برای هر انسان و هر مومن و مومنه در جمهوری آذربایجان، این شهید ارزشمند است.
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو در باره حرکت برخی ها در تهران در پاره کردن عکس های شهید قاسم سلیمانی گفت: در تهران هفت میلیون نفر در نماز بر پیکر قاسم سلیمانی شرکت کردند و این حضور، بزرگترین واقعه معنوی عصر کنونی است. در مقابل، عده ای هم آمدند در تهران اعتراض کردند و رسانه های ایران هم خبر آن را منتشر کردند. طبیعی است که جامعه ایران هم افراد مومن و غیرمومن دارد. این از نظر من اولویت و اهمیتی ندارد. اما، محبت به این شهید آن قدر زیاد است که در مراسم تشییع پیکر او ده ها و شاید هزار برابر گنجایش موجود، مردم حاضر می شدند و عده ای که بخاطر آن جان باختند که واقعه ای دردناک است. اما، نشان از عشق و محبت به این شهید و کارهای مقدس و ارزشمندش دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا