آذربایجاناخبارتحليل هاعمومیگرجستان

رسوایی اخلاقی در کلیسای ارتدکس گرجستان

یکی از کشیش‌های مطرح گرجستانی، رهبر کلیسای ارتدکس این کشور را به پنهان کردن رسوایی‌های جنسی درون کلیسا متهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از تسنیم، یک عضو عالی رتبه کلیسای ارتدکس گرجستان، پاتریارک ایلیای دوم رهبر این کلیسا و دیگر مقامات ارشد کلیسا را به داشتن روابط جنسی با مردان از جمله پسران زیر سن قانونی متهم کرد.

اسقف اعظم پتر تساوا از اعضای شورای مقدس کلیسای ارتدکس گرجستان موسوم به سینود مقدس در روز پنجشنبه ۳۱ اکتبر و پس از پایان جلسه فوق العاده این شورا این اتهامات را مطرح کرد.

پتر تساوا پس از خروج از جلسه سینود مقدس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «ریاست سینود مقدس شخصا مرا از کلیسا اخراج و از مقام اسقفی اعظم برکنار کرد که به نظر من ناعادلانه است. دلیل این امر افشاگری من درباره وجود گناه لواط در کلیسای گرجستان بود». وی هم چنین افزود: «ملت گرجستان دارای یک رهبر کلیسا مزین به گناه لواط و کودک آزاری است» (۱).

پس از پایان جلسه، اسقف اعظم نیکولوز پاچواشویلی یکی دیگر از اعضای سینود مقدس به خبرنگاران گفت: این جلسه به قدری پرهیجان و پرتنش بود که برخی از اعضای سینود مقدس مجبور به حفاظت فیزیکی از چاتریارک ایلیای دوم شدند. وی گفت که آن ها مجبور شدند تا اسقف اعظم پتر را با توسلبه زور از جلسه سینود مقدس خارج کنند. اسقف اعظم استپان دیگر عضو سینود مقدس نیز اظهار داشت که اسقف اعظم پتر در طول جلسه فریاد می زد و انگشت خود را به سمت پاتریارک ایلیای دوم گرفته بود. (۲).

البته اکثریت اعضای سینود مقدس ادعاهای اسقف اعظم پتر تساوا را بی اساس خواندند.

سینود مقدس شورایی است که در آن اسقف های ارشد کلیسای ارتدکس درباره مسائل کلیسا تصمیم گیری می کنند. جلسات این شورا به سرپرستی رهبر کلیسا اداره می شود. این شورا دارای ۴۶ عضو می باشد که از نفوذ بسیار بالایی برخوردار هستند. البته این شورا به طور سنتی دو جلسه در طی سال دارد. البته به دلیل اختلافات موجود در داخل کلیسا، جلسات این شورا مدت ها است که تشکیل نشده بود.

پتر تساوا در همان روز و در گفت و گو با کانال تلویزیونی روستاوی ۲ گفت که قصد داشته تا شاهدانی از جمله قربانیان لواط و کودک آزاری برای اثبات ادعاهایش در جلسه سینود مقدس حاضر کند. وی گفت که برخی از این قربانی ها در حال گذراندن جلسات روان درمانی هستند. البته تساوا جزئیات خاصی درباره این اتهامات ارائه نکرد و حتی درباره این که این اتهامات متوجه پاتریارک ایلیای دوم یا دیگران می شود نیز سخنی مطرح نکرد. وی در مصاحبه ای دیگر نیز این ادعاها را مجددا تکرار کرد و بر موضع خود پافشاری کرد (۳).

اظهارات اسقف اعظم پتر تساوا شوک شدیدی به جامعه گرجستان وارد کرد و خصوصا به دلیل وجود ابهام در این ادعاها بحث های بسیاری را در شبکه های اجتماعی برانگیخت.

بلافاصله پس از اظهارات اسقف اعظم تساوا درباره مسائل اخلاقی و جنسی کلیسا، یکی از روحانیان ارشد گرجستانی که ریاست صومعه مادران سنت نینو را برعهده دارد با اظهارات جنجالی دیگری، بر آتش این رسوایی دمید. وی در یادداشتی نوشت که پاتریارک ایلیای دوم سرنوشت کلیسای ارتدکس را فدای لواط گری اش کرده است. وی با دفاع از اظهارات پتر تساوا، تاکید کرد که پدر پتر سال ها در تلاش بود که این مساله را در داخل کلیسا حل و فصل کند که متاسفانه به این نتیجه رسید.

اسقف اعظم تساوا هم چنین در جریان گفت و گویش با خبرنگاران پس از پایان جلسه سینود مقدس اظهار داشته بود که این شورا تصمیم گرفته است تا به فرمان سالومه زورابیشویلی رئیس جمهور گرجستان مبنی بر عفو گئورگی مامالادزه اعتراض کند. گئورگی مامالادزه از روحانیون ارتدکس متهم به برنامه ریزی برای قتل شورنا تترواشویلی منشی شخصی پاتریارک ایلیای دوم است (۴).

پیامدهای رسوایی سیانید

 پتر تساوا از سال ۲۰۰۷ تا کنون اسقف اعظم منطقه چخوندیدی در غرب گرجستان بوده است. تساوا از سال ۲۰۱۷ و پس از رسوایی موسوم به سیانید که بر اساس آن کشیش مامالادزه به ۹ سال حبس محکوم شد، به دلیل گناه های اخلاقی و فساد به یکی از منتقدین صریح رهبری کلیسای ارتدکس گرجستان تبدیل شد.

مامالادزه در فوریه ۲۰۱۷ در حالی که عازم کشور آلمان بود دستگیر شد. در این زمان پاتریارک ایلیای دوم در آلمان تحت عمل جراحی قرار داشت. مقامات گرجستانی مدعی شدند که در چمدان مامالادزه سدیم سیانید پیدا کرده اند. مامالادزه در ۱۰ فوریه ۲۰۱۷ دستگیر شد.

دادگاه رسیدگی به اتهامات مامالادزه در پست درب های بسته برگزار شد و بر اساس دستور دادگاه وکلای وی نیز از مصاحبه با رسانه ها منع شده بودند.

اسقف اعظم تساوا در آن زمان از ادعاهای مامالادزه درباره بی گناهی اش حمایت کرد مامالادزه گفت که هرگز قصد کشتن کسی را نداشته و در واقع منشی شخصی پاتریارک اسلیای دوم از وی خواسته بود تا سدیم سیانید بخرد.

تساوا در سال های اخیر بارها اظهار داشته که شورنا تترواشویلی منشی شخصی پاتریارک ایلیای دوم با استفاده از موقعیت سالخوردگی رهبر کلیسا، یک دولت سایه تشکیل داده و او را کاردینال خاکستری کلیسای ارتدکس گرجستان نامیده است.

مامالادزه ازطریق نامه هایی که از داخل زندان منتشر کرده و تساوا نیز با اظهارات خود بارها به طور علنی اعلام کرده بودند که اگر شورای سینود مقدس به آزادی مامالادزه کمک نکند، آن ها درباره گناه لواط و هم جنس بازی که بنابر ادعای آن ها در میان روحانیون علی رتبه کلیسای ارتدکس گرجستان معمول است افشاگری خواهند کرد.

تساوا پیش از این ادعا کرده بود که تنها اقدام خلاف و اشتباه مامالادزه برنامه ریزی اش برای افشای فساد اسقف اعظم یعقوب یعقوبیشویلی بوده است. یعقوبیشویلی اخیرا افشا کرده است که مقامات ارشد دولت گرجستان از وی برای کمک به حذف پاتریارک ایلیای دوم از ریاست کلیسای ارتدکس این کشور درخواست کمک و هم فکری کرده بودند. وی اظهار داشت شخصا در سال ۲۰۱۶ در جلسه‌ای شرکت کرده بود که در آن مقامات دولتی تصمیم داشتند تا رهبر کلیسای ارتدکس را برکنار کنند. یعقوبیشویلی پس از این افشاگری از مقام خود به عنوان مشاور کلیسا و ریاست شورای اقتصادی و مالی آن استعفا داد. البته مقامات دولتی گرجستان اتهامات مطرح شده از سوی اسقف اعظم یعقوب یعقوبیشویلی را قویا رد کردند (۵).

در تاریخ ۲۸ اکتبر کانال تلویزیونی پیرولی آخرین نامه گئورگی مامالادزه را که از درون زندان نوشته بود، منتشر کرد. مامالادزه در این نامه ماموکا واسادزه معاون دادستانی گرجستان را متهم کرد که وی را تحت فشار قرار داده اند تا به دروغ اعتراف کند که دیمیتری شیولاشویلی نوه پاتریارک ایلیای دوم و سوسو اوخاناشویلی رئیس سابق سرویس امنیتی کلیسای ارتدکس در طراحی قتل رهبر کلیسا با وی همدست بوده‌اند. مامالادزه هم چنین تاکید کرد که دولت گرجستان موفق شده تا دیمیتری شیولاشویلی را از نامزدی جانشینی پاتریارک ایلیای دوم حذف کند (۶).

در صورت صحت ادعاهای مامالادزه می توان گفت که وی به شواهد و مدارکی دست پیدا کرده است که می تواند باعث محاکمه مجددش شود و خطراتی جدی برای نزدیکان پاتریارک ایلیای دوم و خود مامالادزه ایجاد کند.

مامالادزه در فوریه سال جاری در نامه‌ای تهدیدگونه، گفته بود که از در صورتی که جانش تهدید شود از رازی که آن را غیرقابل توصیف، جنایتی بزرگ تر از قتل و جرمی اخلاقی نامید، پرده خواهد برداشت. به همین دلیل اسقف اعظم استپان پس از جلسه سینود مقدس در تاریخ ۳۱ اکتبر به روزنامه نگاران گفت که پتر تساوا با استفاده از نامه ای که گفته می شود مامالادزه آن را در خارج از گرجستان نگه داری می کند سعی کرده تا از پاتریارک ایلیای دوم و سینود مقدس باج گیری کند.

کلیسای خودمختار ارتدکس رسالتی گرجستان یک کلیسای خودمختار ارتدکس شرقی است و بیشتر مردم گرجی پیرو آن هستند. از سال ۱۹۱۷ میلادی تا کنون کلیسای ارتدکس گرجستان خودمختار است و رهبران آن در مقام پاتریارک هستند. در سال های اخیر اقتدار کلیسای ارتدکس گرجستان رو به سقوط بوده و همچنان نیز در حال فروپاشی خواهد بود، زیرا اوضاع از کنترل خارج شده است. با توجه به سطح بالای تاثیرگذاری سیاسی و اجتماعی کلیسای ارتدکس گرجستان بر جامعه این کشور، اختلافات فعلی قطعا تاثیر بسیار مهمی بر آینده سیاسی گرجستان خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا