آذربایجاناخبارایرانعمومی

رایزنی های هیات پارلمانی ایران در باکو

هیات مجلس شورای اسلامی به سرپرستی غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات روز چهارشنبه در قالب سفر به جمهوری آذربایجان با «ضیافت عسگراف» نائب رییس مجلس ملی این کشور دیدار کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، عسگراف در سخنانی دیدارهای رؤسای جمهوری آذربایجان و ایران و نیز سفرهای متقابل مقام‌های دو کشور را برای بسط روابط فی مابین باکو و تهران مهم عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه روابط جمهوری آذربایجان و ایران بر مبانی حقوقی قوی تکیه دارد، افزود: توافقنامه‌های امضا شده میان دو کشور همسایه و دوست در حوزه‌های مختلف به گسترش همکاری‌های فیمابین تحرک بخشیده است.

عسگراف گفت: جمهوری آذربایجان به توسعه مناسبات با کشورهای همسایه و بخصوص جمهوری اسلامی ایران اهمیت خاص قائل بوده و روابط بین پارلمانی نیز در این زمینه نقش مؤثری دارد.

به گفته وی تعاملات و دیدارهای مرتب گروه دوستی پارلمانی جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران نیز در تقویت روابط پارلمانی دو کشور نقش مهمی داشته است.

وی طرح‌های اقتصادی مشترک جمهوری آذربایجان و ایران را مطابق با منافع هر دو کشور عنوان کرد و گفت: طرح تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب از این نظر از اهمیت زیادی برخوردار است.

عسگراف همچنین اجرای چند طرح اقتصادی مشتررک توسط دو کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: همه شرایط برای فعالان اقتصادی ایرانی جهت فعالیت‌های اقتصادی در جمهوری آذربایجان با هدف توسعه روابط اقتصادی فی مابین فراهم است.

تاجگردون نیز در این دیدار پیام سلام علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران را به اکتای اسداف رئیس و نمایندگان مجلس ملی جمهوری آذربایجان ابلاغ کرد و گفت: مشترکات و پیوندهای عمیق تاریخی، فرهنگی و دینی دو کشور ایجاب می‌کند تا روابط فی مابین هیچ موقع تیره نشود.

وی نیز با اشاره به نقش مجالس در توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان سفر سال گذشته اکتای اسداف به تهران را خاطر نشان کرد و گفت: سفرهای متقابل به تقویت روابط فیمابین کمک می‌کند.

تاجگردون روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را راهبردی توصیف کرد و گفت: ما علاقه مند به تقویت هر چه بیشتر این روابط هستیم.

وی همچنین حمایت مجلس شورای اسلامی از طرح‌های اقتصادی مشترک دو کشور را مورد اشاره قرار داد.

هیأت پارلمانی ایران که به همراه تنی چند از اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی امروز (چهارشنبه) برای دیدار دو روزه وارد جمهوری آذربایجان شد.

این هیأت با شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد این کشور دیدار و از بندر بین المللی بازرگانی جمهوری آذربایجان در منطقه «الت » واقع در ۷۰ کیلومتری جنوب باکو بازدید کرد.

دیدار با اعضای گروه دوستی پارلمانی جمهوری آذربایجان و ایران، جمعی از بازرگانان ایرانی فعال در جمهوری آذربایجان و بازدید از پارک صنعتی شهر سومقایت در ۳۰ کیلومتری شمال باکو از جمله برنامه سفر هیأت ایرانی به این کشور به شمار می‌رود.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا