آذربایجاناخبارعمومینخجوان

راه اندازی واحد نظامی چندمنظوره در جمهوری خودمختار نخجوان

جمهوری آذربایجان در تلاش است تا یک واحد نظامی قدرتمند چند منظوره در جمهوری خودمختار نخجوان راه اندازی کند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،زائور شیریف، تحلیلگر آذری امور روسیه در موسسه پژوهشی “Chatham House” انگلستان در مقاله خود که سایت خبری اوراسیا آن را به چاپ رسانده می نویسد: نخجوان جمهوری آذربایجان نزدیک ترین منطقه به پایتخت ارمنستان و دیگر اهداف راهبردی این کشور قلمداد می شود. از این منظر در زمان وقوع درگیری های نظامی این شهر نیز به عنوان یکی از نقاط مواصلاتی و تمرکز نیروها عمل خواهد کرد.
جمهوری آذربایجان با استقرار سامانه های دفاع موشکی، راکت اندازها و توپخانه های جدید در جمهوری خودمختار نخجوان که شامل سامانه راکت انداز چندمنظوره «اسمرچ»، سامانه موشک های دوربرد «تی ۳۰۰»، سامانه کاتیوشای «تی ۱۲۲ ساکاریا»، توانسته است یک واحد عملیاتی چندمنظوره را در این منطقه راه اندازی کند.
این در حالی است که ارتش آذربایجان توانسته است چندین بار رزمایش های مشترکی را با همراهی نظامیان ترکیه و گرجستان در این منطقه به انجام برساند. راه اندازی و تمرکز واحدهای نظامی چندمنظوره نخجوان با شدت هرچه تمام تحت نظارت و کنترل نیروهای ارمنستان قرار دارد.
وی در ادامه می افزاید: «نبایستی از یاد برد که ما در آستانه شروع مجدد درگیری های نظامی در قره باغ قرار داریم و تهاجم همه جانبه دشمن از نقاط مختلف چندان هم دور از انتظار نیست.
پروژه راه اندازی و تجهیز یگان نظامی چندمنظوره نخجوان در حالی پس از انتصاب ژنرال ذاکر حسن اف به سمت وزارت دفاع جمهوری آذربایجان ابلاغ و به اجرا گذاشته شد که وی در سمت یکی از فرماندهان واحدهای نظامی این جمهوری مشغول انجام وظیفه بوده و با پیگیری های مکرر وی فرمان تشکیل یگان های نظامی چندمنظوره از سوی رئیس جمهور آذربایجان صادر شد.
بنابر اظهارات این تحلیلگر آذری در حال حاضر بیش از بیست هزار نیروی نظامی شامل ده ها هزار نیروی احتیاط، ۴۰۰ دستگاه خودروی زرهی، سامانه های دفاع موشکی و توپخانه ای در نخجوان مستقر می باشد.
یکی از فرماندهان ارتش آذربایجان درگفتگو با سایت اوراسیا ضمن حفظ محرمانگی این مصاحبه اظهار داشت: هدف اصلی از فعالیت نظامی در نخجوان کمیت نیست بلکه کیفیت واحدها و سامانه های نظامی در دستور کار قرار دارد. هدف اصلی این اقدام کم و زیاد کردن پرسنل نظامی نبوده بلکه حفظ و تامین حداکثری تمرکز قوا در حین حملات مد نظر فرماندهان ارتش می باشد.
بنابر اعلام منابع آگاه کشور ترکیه نقش بسزایی در راه اندازی واحد چندمنظوره نظامی آذربایجان در نخجوان داشته به طوری که طبق تفاهمنامه قارص جمهوری خودمختار نخجوان به عنوان کشور تضمین کننده امنیت در مفاد این توافقنامه قید شده است.
حضور و شرکت نظامیان ترکیه در رزمایش های مشترک با آذربایجان اهمیت نقش راه بردی ترکیه در تامین امنیت نخجوان و منطقه را در اذهان متبادر می کند.
علاوه بر این توافقنامه قرارداد نظامی دیگری به نام «جنتلمن» میان آذربایجان و ترکیه وجود دارد که طبق آن نظامیان امنیتی، اطلاعاتی ترکیه به همراه دیگر اتباع این کشور در زمان سفر به آذربایجان به جمهوری خودمختار نخجوان نیز سفر می کنند.
مولف در پایان می افزاید: تاسیس واحدهای نظامی چند منظوره در نخجوان پس از واگذاری موشک های اسکندر روسی به ارمنستان حساسیت بیشتری پیدا کرده و تحریک برانگیز شده است.

منبع:ویرتوالاذ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا