آذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقفقاز جنوبیمصاحبهویژه

راهبرد جدید ائتلاف صهیونیسم _غرب _ارمنستان در منطقه جنوب قفقاز

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی (زاده ۱۳۴۱ تبریز ) نماینده تبریز آذرشهر اسکو در مجلس هفتم، هشتم؛ در مجلس هفتم و هشتم، عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصول‌گرایان و در مجلس هفتم نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و در مجلس هشتم عضو هیات رئیسه مجلس بود و بعد از مجلس در دولت دهم معاونت پارلمانی ریاست جمهوری و معاون رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی بود.
میرتاج الدینی بعد از دولت مسئول امور پارلمانی سازمان صداوسیما و مشاور رئیس صداوسیما بود. ایشان مدرس در دانشگاه های مختلف بوده و از سوابق ایشان تدریس در دانشگاه های کشور و فعالیت های فرهنگی و دینی در داخل و خارج از کشور است. وی به عنوان مبلّغ دینی در کشور های ترکیه،جمهوری آذربایجان، آلمان، سوئیس، روسیه و…. فعالیت داشته است. ایشان دارای آثار قلمی (چند کتاب و مقالات متعدد ) نیز می باشد.
با توجه به اینکه خبرها حاکی از آن است که دولت ارمنستان قصد افتتاح رسمی سفارت خود در اسرائیل می باشد، پایگاه خبری تحلیلی حقایق قفقاز مصاحبه ای را با حجت الاسلام دکتر میرتاج الدینی ترتیب داده شده است تا دیدگاه های ایشان در این رابطه جویا شود.

سوال: خبرها حاکی از آن است که مقامات ارمنستان در تلاش هستند تا سفارت این کشور را در سرزمین های اشغالی فلسطین افتتاح کنند نظرتان در این مورد چیست؟

به نظر می رسد رژیم غاصب صهیونیستی در تلاش است تا با برقراری ارتباط با کشورهای پیرامونی ایران که البته ارمنستان نیز یکی از این کشورهاست، برای خود حلقه ای از کشورهای دوست در مقابل و بر علیه جمهوری اسلامی ایران، چسبیده به مرزها و حاشیه امنیت آن ایجاد کند. این دکترین امنیتی اسرائیل در ارتباط با کشور مسیحی ارمنستان که بخشی از اراضی مسلمانان در شمال رود ارس را به اشغال خود در آورده است بسیار معنادار است. به عبارتی به نظر می رسد صهیونیست ها علاوه بر تلاش برای نفوذ در کشورهای دارای جمعیت مسلمان در قفقاز و علی الخصوص جمهوری آذربایجان، با رویکرد جدید به دنبال همکاری های گسترده و راهبردی با کشورهای دارای جمعیت های غیرمسلمان و اشغالگران اراضی اسلامی هستند. بدیهی است در این صورت نقطه اشتراک فراوانی با یکدیگر در این حوزه پیدا می کنند و به نحوی مشروعیت بخش اقدامات غاصبانه همدیگر علیه منافع مسلمین می شوند.

البته از مدت ها پیش زمزمه هایی در این خصوص شنیده می شد. اما با روی کار آمدن نیکول پاشینیان، نخست وزیر غربگرای ارمنی، این اقدام سرعت بیشتری به خود گرفته و ارمنستان بی مهابا و بدون در نظر گرفتن حساسیت های نظام جمهوری اسلامی ایران در مورد حقوق مسلمانان و همچنین حساسیت راهبردی آن نسبت به رژیم صهیونیستی، به اقدامات ضد مصالح همسایگان ادامه میدهد.

سوال: به نظر شما جمهوری اسلامی ایران چه واکنش هایی در قبال این موضوع باید نشان بدهد؟

با توجه به اینکه فعالیت های این چنینی ارمنستان با روی کار آمدن دولت غربگرای این کشور مسبوق به سابقه بوده و ما شاهد حوادث تلخی همچون حادثه باشگاه آرارات و یا اقدامات تحریک آمیز این دولت جدید در فاصله کوتاه بعد از به دست گرفتن قدرت، البته با مشاوره سرویس های امنیتی خارجی، بوده ایم، به نظر می رسد برای مهار این قبیل اقدامات تحریک آمیز، مقامات کشورمان باید در سطح دیپلماتیک هشدارهای جدی در خصوص تبعات این قبیل رفتارها را به مقامات ایروان گوشزد کنند. و در صورت تکرار این قبیل رفتارها و گستاخی در امر تاسیس سفارت در اراضی اشغالی فلسطین، اقدامات عملی برای کاهش سطح روابط دیپلماتیک با ارمنستان اعمال شود.

سوال: در این رابطه در مجلس آتی چه اقدامات عملی را می توانید در دستور کار مجلس قرار دهید؟

با توجه به جایگاه مجلس شورای اسلامی در ساختار سیاسی ایران اسلامی، می توان گفت روشنگری در قبال اقدامات تخریبی دشمنان نظام که اقدام اخیر دولت ارمنستان نیز در این چارچوب تعریف می گردد، اولین و مهمترین اقدام ممکن است. پس از روشنگری از تریبون نمایندگان ملت و لزوم برخورد جدی با این اقدامات، تمامی تصمیمات و مصوبات احتمالی به نحوی با نظارت و حتی پیشگامی مجلس و نمایندگان صورت خواهد گرفت که در این بین نقش نمایندگان آذربایجان که در خط مقدم دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در مرزهای شمالی قرار دارند همچون گذشته بی بدیل خواهد بود. به نظر می رسد با توجه به حضور پر رنگ صهیونیست ها در همسایگان شمالی کشور عزیزمان، باید راه کارهای راهبردی مقابله با توطئه های صهیونیستی-غربی، اقدامات عملی اساسی را برای فعال کردن ظرفیت های امنیتی استان های شمالی بکار گیرد و البته در این رابطه پر رنگ کردن نقش مردم انقلابی بسیار حائز اهمیت است.

سوال: با توجه به اینکه پیش از این نیز با مقامات مقاومت در لبنان و فلسطین در ارتباط بوده اید برای مهار و محدود کردن اقدامات صهیونیست ها، چه اهدافی را باید تعقیب کرد؟
به نظر می رسد صهیونیست ها تلاش دارند در منطقه قفقاز و خصوصا جنوب قفقاز برای خود جا پایی ایجاد کنند و از بن بست واقع شده در حلقه مقاومت گروهای های جهادی سرزمین های اشغالی رهایی یابد به همین خاطر اولا نیروهای محور مقاومت ضمن حرکت های جدی در راستای آزادسازی مناطق اشغالی، باید بصورت راهبردی همه اهداف صهیونیست ها را در همه جا مورد تهدید قرار دهند در ثانی حرکت مقاومت، می تواند با اقدامات فرهنگی ظرفیت های اسلامی را بر علیه صهیونیست ها در منطقه قفقاز بسیج نماید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا