آذربایجاناخبارایرانتحليل هاعمومیویژه

راست و چپ بیدار شوید، مالک اشتر رفت/ یونس نوربخش

پایگاه خبری حقایق قفقاز / خبر شهادت سردار سلیمانی چند ساعت بعد از شهادت در سراسر جهان به شکل بی سابقه ای منتشر و مورد تحلیل قرار گرفت و بسیاری از رهبران سیاسی و روزنامه نگاران و خبرگزاری ها به اظهار نظر پیرامون آن پرداختند. قاسم سلیمانی مگر چه ویژگی داشت و چه نقشی در معادلات بین المللی بازی می کرد؟ یکی از راههای شناخت تاثیر یک شخص، شناخت دشمنان اوست. دشمنان او ترامپ، رژیم صهیونیستی و داعش بودند. به همین دلیل ترامپ در توئیت خود عکس پرچم آمریکا را گذاشت. یعنی سردار سلیمانی در برابر همه قدرت امپریالیسم و لیبرالیسم غربی ایستاده بود. او هر سه آنها را با فکر استراتژیک اش و نه تنها با قدرت نظامی اش در عرصه های سیاسی، نظامی زمین گیر کرد. او شعار حمایت از مظلومین را تحق بخشید و  مرزهای جهان اسلام را دوباره معنی دار کرد. جهان اسلامی که مدتهاست در اثر ضعف رهبران آن هویت و معنی خودش را از دست داده است.

سردار سلیمانی تنها یک سردار نظامی کارکشته و با تجربه نظامی نبود او مدیریت استراتژیک داشت و همزمان تحلیل های درستی از حوادث بین المللی ارایه می کرد. معجونی از فرمانده نظامی و تحلیل گر بین المللی سیاسی و یک انقلابی مسلمان بود. او ما را به یاد مالک اشتر فرمانده امام علی ( ع) می انداخت که چگونه در برابر دشمن قسم خورده علی، استوار ایستاد و ترسی به خود راه نداد و  حیله ها و مکرهای دشمن را نقش بر آب کرد و وقتی عده ای از مسلمانان خوارج با او مخالفت کردند، او برای اهداف اسلام و دولت علی با بصیرت و عقلانیت شمشیر بر زمین گذاشت و برای حفظ دولت و جامعه اسلامی صبر پیشه کرد.

او اهداف انقلاب را با منافع و اقتدار ملی و عقلانیت مدیریتی در هم آمیخت و صادقانه برای ملت و انقلابی که مردم برای آن فرزندانشان را دادند، بی ادعا و صادقانه از خود گذشتگی نشان داد و نه تنها به جمع آوری غنائم جنگ و انقلاب و سهم خواهی از نظام بر نیامد بلکه سمبل وحدت بین همه جریانات سیاسی کشور شد. گاه شنیده می شد او می خواهد رئیس جمهور شود گاه گفته می شد او اصول گرا یا اصلاح طلب است اما او هیچکدام نبود او خدمتگزار کشور و ملت و انقلاب بود. رسانه های غربی اگر چه سعی کردند از او تروریست یا ماجراجو بسازند اما او همواره نزد ملتها و در جهان بعنوان اسطوره مقاومت خواهد ماند.

تصاویر او در رسانه ها همواره  نزد جوانان ایران یادآور یک مرد بزرگ و دوست داشتنی بود. متواضع، کم سخن، بی ادعا ولی پرکار ، موفق و خدمتگزار. وقتی تصویر او در حال اقامه نماز جماعت نشان داده شد که فرزند شهیدی و کودکی به او گل می دهد او با چهره ی عارفانه  و پر از محبت اش این گل را از کودک می گیرد و به نمازش ادامه می دهد.

او واقعا یک الگو ی جهانی از یک ایرانی مسلمان، انقلابی و پر آوازه  جهانی است. او نسخه ی دیگری از مکتب فکری امام راحل را به جهان نشان داد و رهبری او را پرورش یافته مکتب اسلام و امام معرفی کرد. مکتبی که در جهان مایوس از مکاتب لیبرالیستی و چپ گرایانه هنوز مایه امید و  نشاط و جنبش های اجتماعی در بین جوانان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا