آذربایجاناخبارایرانعمومی

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ملی آذربایجان مطرح کرد؛ تمایل آذربایجان برای تاسیس “بانک خون بند ناف” با همکاری جهاددانشگاهی

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ملی آذربایجان با بیان تصمیم آذربایجان مبنی بر تاسیس بانک خون سلول‌های بنیادی بند ناف در باکو، برای همکاری با جهاد دانشگاهی در این زمینه ابراز تمایل کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، اهلیمان امیراصلانوو، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ملی آذربایجان و قائم مقام حوزه پزشکی و بیولوژی آکادمی ملی علوم آذربایجان، اکبر قاسمی مسئول راه اندازی دفتر جهاد دانشگاهی در جمهوری آذربایجان و مرتضی ضرابی، مدیر عامل شرکت بن یاخته‌های رویان، در جلسه‌ای که در محل آکادمی ملی علوم آذربایجان برگزار شد، به بررسی راهکارهای علمی و اجرایی همکاری مشترک پرداختند.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ملی آذربایجان و قایم مقام حوزه پزشکی و بیولوژی آکادمی ملی علوم آذربایجان گفت: دولت آذربایجان همواره علاقه‌مند به همکاری و مشارکت با مجموعه‌های توانمند ایران است و شخص رئیس جمهور بر این همکاری‌ها تاکید دارد.

وی  با بیان تصمیم آذربایجان مبنی بر تاسیس بانک خون سلول‌های بنیادی بندناف در باکو، اظهار کرد: در این راه موافقت وزارت بهداشت آذربایجان را گرفته‌ایم و برای تقویت بنیه نیروی انسانی آن، از هم‌اکنون افرادی را به کشورهای مختلف برای تحصیل و یادگیری تکنیک‌های علمی فرستاده‌ایم و همچنین بازدیدهای زیادی از امکانات و توانمندی‌های دانشگاه‌های آلمان، ترکیه ، دانمارک و چند کشور دیگر انجام داده‌ایم، با این حال یقین دارم تجربه کشور ایران در این زمینه به عنوان یک کشور همسایه و مسلمان خیلی بیشتر به کار ما می‌آید و می‌تواند با هزینه کمتر و کیفیت بهتر در ایجاد این بانک به ما کمک کند.

 امیراصلانوو تاکید کرد: مشتاقیم در این زمینه تفاهم نامه‌ای بین آکادمی ملی علوم آذربایجان و جهاد دانشگاهی منعقد شود و کارشناسان و متخصصان آکادمی بازدیدی از پژوهشگاه‌های مرتبط با این حوزه در جهاددانشگاهی انجام دهند تا بتوانیم با جمع‌بندی نتایج بازدیدهای انجام شده از کشورهای مختلف، تصمیم نهایی را در این زمینه بگیریم تا فرصت را از دست ندهیم.

در این جلسه رئیس مرکز تحقیقات ملی ژنتیک وابسته به آکادمی ملی علوم آذربایجان ضمن ارایه گزارشی درباره رایزنی‌ها و جلسات برگزار شده در طول یکسال گذشته، به ارائه اطلاعاتی درباره نحوه راه‌اندازی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف، بیوبانک انسانی و حیوانی و مرکز درمان ناباروری و سلول درمانی در باکو پرداخت.

در ادامه جلسه مسئول راه اندازی دفتر جهاددانشگاهی در جمهوری آذربایجان، ضمن اشاره به توانمندی‌های جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی و ژنتیک، به علاقه‌مندی و جدیت جهاد دانشگاهی برای فعالیت در جمهوری آذربایجان تاکید کرد.

وی افزود: در این راستا، جهاد دانشگاهی مرکزی را در سالیان گذشته خریداری و آماده کرده است و با حضور  در نمایشگاه نفت و گاز آذربایجان و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی با دانشگاه خزر باکو و جلسات متعدد با مدیران و کارشناسان وزارتخانه‌های آموزش، بهداشت، نفت و نیرو و دانشگاه علوم پزشکی باکو توانسته است  پتانسیل‌ها و توانمندی‌های جهاد دانشگاهی را در جمهوری آذربایجان منعکس کند.

 مدیرعامل شرکت بن یاخته‌های رویان جهاددانشگاهی نیز در این جلسه با تشریح فعالیت‌های پژوهشگاه رویان در زمینه درمان ناباروری و سلول درمانی به موضوعات بانک خون بند ناف نوزاد در رویان و دیگر فعالیت‌های آن اشاره کرد.

وی ضمن اعلام  آمادگی همکاری همه جانبه در این خصوص، به تشریح فعالیت‌های بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان و سابقه تاسیس آن پرداخت.

ضرابی در پایان تعداد نمونه‌های ذخیره شده در این بانک را بیش از یکصد هزار و تعداد نمونه‌های پیوند داده شده را بیش از صد مورد عنوان کرد و یادآور شد: بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف در کشورهای پیشرفته به سرعت در حال شکل گیری است و کشور آذربایجان به این بانک نیاز مبرم دارد و باید در این راه قدم بردارد، برای این کار شرکت بن یاخته رویان و در راس آن پژوهشگاه رویان و جهاددانشگاهی آماده ارائه خدمات علمی به کشور آذربایجان است.

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا