آذربایجاناخباراردبیلارمنستانایرانترکیهعمومیقره باغقره باغ

رئیس مجمع علمای اهل‌بیت(ع) ترکیه: ایران کمک های فراوانی در جنگ قره باغ به جمهوری آذربایجان کرده است

قدیر آکاراس گفت: ایران کمک های فراوانی به جمهوری آذربایجان انجام داده ولی به دلیل عدم ارائه گزارش به دو ملت، امروز این همه خدمات به فراموشی سپرده شده است که این کار شایسته نیست.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز قدیر آکاراس، رئیس مجمع علمای اهل‌بیت(ع) ترکیه که ظهر امروز از طریق وبینار در همایش بین المللی قره باغ به منظور تبیین و تشریح وضعیت منطقه قره باغ در جنگ دوم در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل  شرکت کرده بود گفت: دو مشکل اصلی در مناقشه قره باغ وجود دارد که تنها با اتحاد و همدلی مسلمانان قابل حل است.

وی با بیان اینکه قره باغ توسط ارمنستان اشغال شده است، گفت: فعالیت پان ترک ها در منطقه نیز از جمله مشکلات موجود در منطقه قره باغ است.

آکاراس با بیان اینکه ارمنستان به بهانه حضور تعداد معدودی از ارامنه در قره باغ مبادرت به اشغال این منطقه کرد گفت: امروز به برکت قیام و خیزش مسلمانان آذربایجان خاک این منطقه در حال آزادسازی است.

وی به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد مناقشه قره باغ نیز اشاره کرد و گفت: حمایت رهبر مسلمین جهان از آزادسازی قره باغ بازتاب گسترده ای در منطقه داشت و حقانیت خاک قره باغ به عنوان قطعه ای خاک اسلام را نشان داد.

رئیس مجمع علمای اهل‌بیت(ع) ترکیه احترام به اقلیت های ارمنی ساکن در قره باغ را مهمترین نکته سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: رهبر ایران در سخنان خود زیبایی های سیره عملی و رفتاری پیامبر اسلام(ص) را یادآور شده و اعلام کرد: حسن همجواری در اسلام ایجاب می کند که امنیت و آرامش اقلیت های ارمنی در قره باغ رعایت شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فتنه های پیش رو در کشور جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: امپریالیسم و صهیونیسم در کشور های اسلامی به دنبال ایجاد فتنه هستند تا با ایجاد بحران در این کشورها به اهداف خود برسند.

آکاراس از طایفه گری و قومیت گرایی به عنوان فتنه های مدنظر رژیم صهونیستی در منطقه عنوان کرد و گفت: امروز امپریالیسم با تزریق باقی مانده داعش به منطقه قره باغ درصدد فتنه انگیزی جدید است که ملت آذربایجان باید مراقبت کنند تا این کشور در آینده نزدیک به سرنوشت کشورهایی همچون عراق و سوریه گرفتار نشود.

وی به هلال شیعی نیز اشاره کرد و گفت: یک سر این هلال جمهوری آذربایجان است بنابراین دشمنان اسلام درصدد هستند تا با از بین بردن یک طرف این هلال، مانع قدرتمندتر شدن اسلام در منطقه شوند.

رئیس مجمع علمای اهل‌بیت(ع) ترکیه از حسن همجواری و برقراری اخوت اسلامی بین مسلمانان منطقه در کنار تبیین و برجسته سازی کمک های ایران به جمهوری آذربایجان به عنوان مهمترین اقدام برای رفع این نقشه شوم نام برد و گفت: ایران کمک های فراوانی به جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ انجام داده ولی به دلیل عدم ارائه گزارش به دو ملت، امروز این همه خدمات به فراموشی سپرده شده است که این کار شایسته نیست و حداقل کاری که می توان انجام داد بازخوانی این خدمات بر اساس اسناد و مدارک موجود است تا ملت آذربایجان خدمات ایران به آنها را درک کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا