آذربایجاناخبارعمومیگرجستان

رئیس جمهور سابق گرجستان: آماده میانجی‌گری میان تفلیس و باکو در مورد تنش مرزی هستم

رئیس‌جمهور اسبق گرجستان با اشاره به تنش‌های اخیر مرزی بین گرجستان و جمهوری آذربایجان در مورد مجموعه معبدهای «کشیکچی داغ» از آمادگی خود برای میانجیگری در حل این بحران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، میخائیل ساکاشویلی رئیس‌جمهور اسبق گرجستان در گفتگوی زنده از طریق صفحه شخصی خود در فیس‌بوک با اشاره به تنش‌های اخیر بین گرجستان و آذربایجان در مورد مجموعه معبدهای «کشیکچی داغ» در ارتفاعات مرزی دو کشور اظهار داشت: برای حل این بحران به وجود آمده در روابط گرجستان و جمهوری آذربایجان حاضر هستم که میانجیگری کنم. تنها راه‌حل این مسئله مذاکرات فعال با در نظر گرفتن منافع دو کشور است.

گفتنی است؛ مجموعه معبدهای «کشیکچی داغ» در ارتفاعات مرزی بین جمهوری آذربایجان و گرجستان در منطقه‌ای به وسعت ۲۵ کیلومتر پراکنده شده‌اند. این مجموعه به دو بخش تقسیم شده‌اند که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوری تاکنون مرز دو کشور در این منطقه نشانه‌گذاری نشده است. همین مسئله باعث شده است که با وجود مذاکرات بیش از ۲۰ ساله میان گرجستان و جمهوری آذربایجان، تنش‌های مرزی بین دو کشور هر از چند گاهی به اوج خود برسد.

جمهوری آذربایجان به علت تعلق این معابد به دوره تاریخی آلبانیای قفقاز، آن منطقه را متعلق به خود می‌داند و در مقابل گرجستان نیز ادعای ارضی در مورد این منطقه دارد و آن معابد را به لحاظ تعلق به گرجی‌های مسیحی مهم می‌داند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا