آذربایجاناخبارعمومی

دیدار و گفتگوی برخط نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان و کنست رژیم صهیونیستی

 اعضای گروه دوستی مجلس جمهوری آذربایجان با رژیم صهیونیستی در دیدار و گفتگوی برخط ، بر آنچه «همکاری راهبردی اسراییل و جمهوری آذربایجان» خوانده شد، تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری آذرتاج، این گفتگوی برخط برای نخستین بار در دوره همه گیری کرونا و به ابتکار آناتولی رافائیلوف، نماینده یهودی – صهیونیست مجلس جمهوری آذربایجان و با همکاری و گردانندگی آریه گوت، مدیر اجرایی «خانه آذربایجان در اسراییل» و رییس نمایندگی «مرکز چندفرهنگ گرایی باکو در اسراییل» برگزار شد.
در این دیدار برخط آناتولی رافائیل اف، عاصم ملازاده، رامین محمدوف و شاهین سیدزاده، اعضای گروه دوستی مجلس جمهوری آذربایجان با کنست رژیم صهیونیستی و نمایندگان کنست شامل یوگنی سوا، نماینده حزب «اسراییل خانه ما»، آندری کوژینوف، نماینده حزب «یش- آتید-تلم»، ادوارد یاکوبوف، رییس موسسه فناوری هولون و افراییم سنه، معاون پیشین وزیر دفاع اسراییل حضور داشتند.
آریه گوت از اینکه دیدار برخط نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان و کنست رژیم صهیونیستی در این سطح برگزار می شود، ابراز خشنودی کرد و گفت: « شما و ما تاریخ را می نویسیم. در دوره همه گیری همایش برخط برگزار می کنیم. صرف نظر از اینکه در اسراییل چه کسی در حاکمیت باشد، مناسبات اسراییل و آذربایجان حسنه است و در عالی ترین سطح گفتگو برقرار می شود و امروز همین مناسبات همکاری راهبردی اصیل است. همکاری آذربایجان و اسراییل در زمینه تجاری با سرعت در حال توسعه و تقریبا سه و نیم میلیارد دلار در سال است. اگر قبلا توجه اصلی به بخش نفت و گاز بود، اکنون این همکاری، سایر بخش های اقتصادی از جمله کشاورزی و فناوری های پیشرفته و بهداشت و همکاری فنی – نظامی را شامل می شود. اسراییل از خریداران اصلی نفت آذربایجان در بازار جهانی است. »
مستشار صهیونیست دولت جمهوری آذربایجان افزود: « فعالان دیپلماسی عمومی که اصالتا از آذربایجان هستند، از جمله «خانه آذربایجان در اسراییل» فعالانه کار می کنند و بطور شایسته جمهوری آذربایجان را نمایندگی می کنند. درد و رنج ملت آذربایجان، درد و رنج ملت یهود است و برعکس. تا به امروز هر سال روز یادبود قربانیان هولوکاست در آذربایجان برگزار می شود و در اسراییل نیز قربانیان خوجالی یاد می شوند. »
آناتولی رافائیلوف، نماینده یهودی صهیونیست مجلس جمهوری آذربایجان نیز گفت: « روابط آذربایجان و اسراییل برای یک گروه از کشورها نمونه است. جمهوری آذربایجان از اندک کشورهایی در جهان اسلام است که هم با ملت یهود و هم با دولت اسراییل مناسبات دوستانه برقرار کرده است. در سال 1998، بنیامین نتانیاهو سفر تاریخی کوتاه مدتی به باکو کرد. نتانیاهو خودش بعدها یادآوری می کند که در زندگی ام برای نخستین بار با حیدر علی اف تا صبح گفتگو کردیم. درست پس از همین سفر تاریخی نتانیاهو به باکو، مناسبات اسراییل – آذربایجان در مسیری رو به بالا توسعه یافت. در سفر 13 دسامبر 2016 بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل با الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان دیدار کرد. نتانیاهو در همان دیدار تاکید کرد که هزاران یهودی ساکن در آذربایجان، نقش پل را میان دو کشور بازی می کنند. سفر دسامبر 2016 بنیامین نتانیاهو به آذربایجان تاکیدی بود بر ویژگی راهبردی مناسبات اسراییل و آذربایجان. وقایع آوریل 2016 نشان داد که اسراییل علاوه بر حمایت سیاسی و دیپلماتیک از آذربایجان و پشتیبانی معنوی، حمایت خیلی ضروری نظامی – فنی نیز دارد.»
این نماینده یهودی صهیونیست مجلس جمهوری آذربایجان افزود: « عامل مهم انسانی اسراییل و آذربایجان را به هم پیوند می دهد. تقریبا 80 هزار یهودی آذربایجانی الاصل پس از مهاجرت به اسراییل و سایر کشورها، هنوز آذربایجان را دوست دارند و به معرفی آن ادامه می دهند. در آذربایجان همواره مناسبات با یهودی ها خوب بوده و هیچ گونه ملی گرایی و یهودستیزی احساس نشده است. «قیرمیزی قصبه» در شهرستان قبای جمهوری آذربایجان، پس از اسراییل تنها مکان زندگی متراکم یهودیان کوهستانی در دنیاست. جامعه دینی یهودی در این قصبه فعال است و در آینده نزدیک «مرکز میراث یهود» در اینجا گشایش خواهد یافت. «مرکز میراث یهود» در قیرمیزی قصبه با نیروی حامیان و تجار یهودی روسیه برپا شده و گود نیسانوف، زاراخ ایلیوف و گرمان زاخاریایوف که همگی اصالتا از قیرمیزی قصبه هستند، مبتکر و حامی ساخت این مرکز می باشند. قیرمیزی قصبه مایه افتخار آذربایجان است.»
عاصم ملازاده، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان گفت: « آذربایجان در چارچوب همه جانبه با اسراییل همکاری می کند. روابط تاریخی ما آذربایجانی ها و یهودی ها، عامل مهمی در توسعه مناسبات اسراییل و آذربایجان است. اسراییل در مناسبات بین المللی حمایت مهمی از آذربایجان دارد. »
افراییم سنه، معاون پیشین وزیر دفاع اسراییل نیز گفت: « زمانی که نخستین دیدارم با حیدر علی اف، رهبر عموم ملی آذربایجان در دسامبر سال 1993 و نیز سفرها و دیدارهای پرشمار رسمی و شخصی سال های بعدی را به یاد می آورم و آن دیدارها را با وضعیت کنونی مقایسه می کنم، بخاطر دوستی دو دولت، احساس خشنودی عمیقی دارم.»
افراییم سنه افزود: « اما، مناسبات آذربایجان و اسراییل باید از محدوده همکاری های نظامی خارج شود. ما نباید مناسبات دوستی و همکاری مان را به همکاری در بخش نظامی محدود سازیم. همکاری میان کشورهایمان خوب توسعه می یابد، اما مثلا در زمینه فرهنگی، موسسات علمی و نیز بخش فناوری باید همکاری ها را تقویت کنیم. ما برای این منظور، طرح همکاری بزرگی داریم و باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم.»
شاهین سیدزاده، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان نیز گفت: « همکاری نزدیک در بخش آموزش میان آذربایجان و اسراییل، فعالیت ماشاو ( سازمان همکاری بین المللی برای توسعه وزارت خارجه اسراییل) در آذربایجان، همکاری ها در بخش فناوری ها و نوآوری ها و کارآفرینی و تجارت باید توسعه یابد.»
ادوارد یاکوبوف، رییس موسسه فناوری هولون نیز گفت: « جامعه موفق یهودیان آذربایجانی الاصل و «خانه آذربایجان در اسراییل»، چهره مثبتی از آذربایجان در اسراییل شکل داده است. این افراد مستعد و عاقل و باسواد در مدتی کوتاه به معرفی چهره ای مثبت آذربایجان به ساکنان اسراییل دست یافته است. آنها درباره متساهل و چندفرهنگ گرا بودن آذربایجان و مواجه نشدن یهودی ها در آذربایجان با تعقیب و آزار و اذیت و تحقیر و غارت و یهودستیزی برای ما سخن گفته اند. چند سال است که اسراییلی های آذربایجانی الاصل به شکل گیری همکاری های مثمرثمر و محکم میان اسراییل و آذربایجان و حتی همکاری ژئوپلتیکی میان دو طرف کمک می کنند.
آندری کوژینوف، نماینده حزب «یش – آتید – تلم» در کنست نیز تاکید کرد مناسبات مبتنی بر اعتماد متقابل اسراییل و آذربایجان برای خیلی از کشورها الگوست. جامعه 25 هزار نفری یهودیان ساکن آذربایجان در این مناسبات نقش مهمی دارد. »
یوگنی سوا، نماینده حزب «اسراییل خانه ما» در کنست نیز گفت: « اسراییل آذربایجان را در قفقاز جنوبی، همکار راهبردی مهم خود می داند. اگر تاکید کنم که معماران اساسی همکاری راهبردی اسراییل و آذربایجان ، الهام علی اف و آویگدور لیبرمان هستند، سرّ بزرگی را فاش نکرده ام. براساس راهبرد آویگدور لیبرمان، رهبر حزب «اسراییل خانه ما»، آذربایجان در سیاست خارجی اسراییل از یک کشور عادی در حوزه شوروی سابق به یک شریط راهبردی اسراییل تبدیل شد. آریه گوت نیز در همکاری و شراکت راهبردی اسراییل و آذربایجان به معنای واقعی یک لابی گر رسانه ای و سفیر دوستی واقعی است. »
رامین محمدوف ، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان نیز گفت: « یک خصوصیت دیگر مناسبات اسراییل و آذربایجان ، فعالیت چابک و مثمرثمر سازمان های دیاسپوراست. اسراییل تنها کشوری است که نمایندگان ملت اصلی خود را دیاسپورای آذربایجان محسوب می کنند. از این نظر، تاسیس و فعالیت سازمان «آذیز» Azİz نقش مهمی در برقراری مناسبات میان نخبنگان دو کشور داشته است. »

لازم به ذکر است در ماه های اخیر رژیم صهیونیستی به منظور توسعه نفوذ بیش از پیش خود در منطقه حساس قفقاز جنوبی بویژه جمهوری آذربایجان و ارمنستان تلاش ها و ابتکارات خود را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش داده است. در نتیجه این تلاش ها کشورهای فوق به اشتباه وارد رقابت های ناسالم برای توسعه مناسبات و روابط خود با رژیم صهیونیستی شده اند. بدیهی است توسعه چنین روابطی بیشتر تامین کننده منافع رژیم صهیونیستی خواهد بود و خود این کشورها کمترین بهره ای از آن نخواهند برد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا