آذربایجاناخبارایرانعمومی

دیدار روحانی با معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان

رئیس جمهور در دیدار با معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان بر اجرایی شدن هرچه زودتر توافقات دوجانبه از جمله در زمینه راه آهن رشت-آستارا، سد خداآفرین، نیرگاه برقی مرزی و بهره برداری و اکتشاف از منابع نفتی مشترک در خزر تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز،  تشدید فشارهای اقتصادی ناشی از خروج آمریکا از برجام، مقامات کشورمان را بر آن داشته تا جهت کاهش فشارها و  گردش مبادلات اقتصادی، توجه بیش از پیشی را بر مراودات تجاری با ۱۵ کشور همسایه ایران اختصاص دهند. در این میان جمهوری آذربایجان از نقش بسزایی در تبادل مالی و اقتصادی با ایران برخوردار می باشد. توافقات سه جانبه تهران، مسکو و باکو در خلال ماه های اخیر موجب گرم شدن روابط فی مابین شده است.

در همین راستا معاون نخست وزیر آذربایجان به تهران آمده و با مقامات ارشد کشورمان به گفتگو پرداخته است. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور ساعاتی پیش و در دیدارِ «شاهین مصطفی‌یف» معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان، پس از دریافت پیام کتبی «الهام علی‌یف» رئیس‌جمهور این کشور اظهارداشت: بدون تردید سفر هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور و پیام گرم و صمیمی آقای الهام علی‌یف در توسعه و ارتقاء روابط دو کشور بسیار تأثیرگذار است.

رییس جمهور با اظهار خرسندی از اینکه همکاری‌ها و توافقات دو کشور به خوبی در مسیر اجرایی شدن قرار دارد، گفت: امیدوارم توافقات اخیری که با رییس جمهوری آذربایجان در باکو داشتیم به طور کامل و هر چه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

روحانی افزود: همکاری در زمینه اجرای طرح های مشترک در خصوص احداث سد خداآفرین و نیروگاه می‌تواند در مسیر توسعه روابط دو کشور تحول ایجاد کند.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: احداث نیروگاه در مناطق مرزی دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار است و امیدواریم طرح مشترکی که برای راه آهن رشت به آستارا توافق شده، هر چه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

روحانی افزود: جمهوری اسلامی ایران همچنین اجرای طرح های مشترک اکتشاف و استخراج نفت در دریای خزر را با جدیت پیگیری می کند و امیدواریم این مباحث در جلسه کمیسیون مشترک دو کشور به طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.

رییس جمهور در ادامه اهمیت گسترش روابط علمی و فناوری دو کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: تهران آمادگی دارد در همه عرصه های فناوری با باکو مشارکت داشته باشد و معتقدیم ایجاد شهرک صنعتی مشترک می‌تواند باعث ارتقای روابط دوجانبه شود.

روحانی همچنین با تاکید براهمیت گردشگری و ضرورت توجه به مسائل زیست محیطی تصریح کرد: امیدوارم دو کشور همکاری‌های موثر و مفیدی در این زمینه بخصوص در حوزه دریای خزر داشته باشد.

رییس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هم روابط دوجانبه و هم روابط سه جانبه را در مسیر توسعه هر چه بیشتر روابط تهران- باکو  و مسکو پیگیری می‌کند و به دنبال آن هستیم که هم مسیر ترانزیتی بین دو کشور و هم روابط سه جانبه در زمینه انرژی و برق تقویت شود.

شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار ضمن تقدیم پیام رییس جمهوری کشورش به روحانی اظهار داشت: الهام علی یف به دوستی با شما و تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران ارزش بسیار زیادی قائل است و با جدیت به دنبال تقویت همه جانبه روابط با تهران هستیم.

وی مذاکرات و رایزنی‌هایی که طی این سفر داشته را بسیار سازنده و مفید توصیف کرد و گفت: امروز در تمام زمینه‌ها شاهد رشد و پیشرفت در روابط و همکاری‌های تهران و باکو هستیم به نحوی که حجم مبادلات تجاری دو کشور از سال ۲۰۱۴ تاکنون سه برابر افزایش یافته و تعداد شرکت‌های ایرانی فعال در جمهوری آذربایجان در یک سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا