آذربایجاناخباراردبیلایرانترکیهعمومی

دیدار جمعی از محققین و بزرگان علویان ترکیه با آیت الله سید حسن عاملی

 نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در دیدار با جمعی از محققین و بزرگان علویان ترکیه خواستار ترویج گسترده هویت تاریخی و فرهنگی استان در سطح بین‌المللی شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، آیت‌الله سیدحسن عاملی روز شنبه در دیدار با هیات پژوهشی به سرپرستی پروفسور جوشکون مولف کتاب «اردبیلیلر» در اردبیل افزود: غنای تاریخی اردبیل به واسطه اینکه خاستگاه حکومت صفویه بوده، قابل توجه است و معرفی آن در سطح بین‌المللی ضرورت ویژه دارد.

وی گفت: شکل‌گیری حکومت صفویه همراه با انسجام ملی و معرفی مذهب شیعه به عنوان مذهب رسمی کشور همراه شد و این مهم ثمرات قابل‌توجهی در تاریخ کشور بدنبال داشته است.

امام جمعه اردبیل اظهار داشت: اشتراکات دینی و فرهنگی باعث شده تا اردبیل میزبان بسیاری از علویان از ترکیه و سایر کشورهای اروپایی باشد و ما نیز تلاش می‌کنیم تا میزبان شایسته‌ای برای آنها باشیم.

جوشکون کوکل، محقق علویه‌شناس و استاد دانشگاه‌های ترکیه نیز در این نشست گفت: بسیاری از مردم ما آرزوی زیارت مرقد شیخ‌صفی را دارند و احترام ویژه‌ای به این مکان مقدس قائل هستند.

وی اظهار داشت: در دانشگاه‌های ترکیه تلاش می‌کنیم تا مردم را با تاریخ اردبیل و دین اسلام آشنا کنیم.

وی با بیان اینکه کتاب «اردبیلیلر»  نیز با محوریت تشریح مسلک و عقاید مریدان شیخ‌صفی در آناتولی تدوین شده، افزود: علویان ترکیه اعتقاد راسخی به شیخ صفی‌الدین اردبیلی و شاه اسماعیل صفوی دارند و از این ۲ شخصیت با احترام یاد می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا