آذربایجاناخباراردبیلایرانعمومی

دکتر امیراحمدیان: جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات خود را برای مسیرهای جایگزین انتقال انرژی به طرف آذری ارایه نماید

بهرام امیراحمدیان: با توجه به تهدید مسیرهای انتقال انرژی جمهوری آذربایجان به بازارهای جهانی از سوی ارمنستان، در شرایط فعلی بهترین زمان است که جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات خود را برای مسیرهای جایگزین انتقال انرژی به طرف آذری ارایه نماید.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، دکتر بهرام امیراحمدیان مدرس دانشگاههای تهران در « میزگرد بررسی تحولات منطقه قفقاز با تاکید بر درگیرهای منطقه تووز» با اشاره به پیچیده بودن موضوع قره باغ گفت: این موضوع نیازمند مطالعات میدانی است.

وی بر ضرورت توسعه روابط تجاری و سیاسی ایران و  جمهوری آذربایجان نیز تاکید کرد و افزود: به منظور دستیابی به این مهم لازم است مراکز مطالعاتی همچون مرکز فرهنگی قفقاز رفتارهای مردم کشور همسایه را بررسی کنند.

وی در ادامه گفت: منطقه تووز«برزخ قفقاز» است و هر کس بخواهد از دریای خزر عبور کرده و به دریای سیاه برسد باید بالاجبار از این منطقه (میانه قفقاز) عبور کند.

امیراحمدیان افزود: لوله های نفت و گاز جمهوری آذربایجان و راه های زمینی و ریلی نیز از این منطقه عبور کرده است و گنجه که دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان نیز در آن منطقه قرار دارد.

امیراحمدیان در خصوص درگیری های جولای هم اظهار داشت: در این درگیرها چیزی که مشخص بود آن است که یک آمادگی قبلی برای عملیات در منطقه وجود داشته است، زیرا ارمنستان در آن منطقه استراتژیک به مقدار زیاد پایگاه های نظامی جنگی دارد و این نیز به دلیل استراتژیک بودن این منطقه است. همانطور که در گذشته «کلبجر» را به خاطر همین اشغال کردند تا به آن جا نزدیک شوند و خطوط لوله عبوری نفت و گاز در تیررس آن ها قرار گیرد.

امیراحمدیان با اشاره به پیچیده بودن مناقشه قره باغ متذکر شد: این موضوع نیازمند مطالعات میدانی است و ورود جمهوری اسلامی ایران به این مناقشه باید با در نظر گرفتن این مطالعات صورت گیرد.

دکتر امیراحمدیان با اشاره به ضرورت تبادل فکری پژوهشگران ایرانی و آذربایجانی گفت: به عنوان مثال ما موضوع تدوین اطلس قفقاز را مطرح کردیم اما بعد از 10 سال این اطلس همچنان به چاپ نرسیده و این در حالی است که چنین منابعی می‌تواند از ارکان تاریخی و سیاسی ما دفاع کند.

وی افزود: در تعاملات خارجی باید به کدهای ژئوپلیتیکی توجه داشت و خواسته‌ها و نیازمندیهای کشور طرف مقابل را بررسی و ارزیابی کرد. اگر این مهم مورد توجه قرار می‌گرفت امروز روابط اقتصادی ایران و  جمهوری آذربایجان به مراتب مستحکم‌تر و قدرتمند‌تر بود که به عینه می‌توان در موضوع فروش نفت مصداق آن را مشاهد کرد. با توجه به تهدید مسیرهای انتقال انرژی آدربایجان به بازارهای جهانی از سوی ارمنستان، در شرایط فعلی بهترین زمان است که جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات خود را برای مسیرهای جایگزین انتقال انرژی به طرف آذری ارایه نماید.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا