آذربایجاناخباراردبیلایرانروسیهعمومی

دورنمای همکاری های اقتصادی استان اردبیل و جمهوری آذربایجان

 با احداث خط ریلی در استان اردبیل، خط آهن جمهوری آذربایجان تا داخل خاک ایران امتداد می یابد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، راه اندازی خط ریلی، بارانداز و نیز شهرک صنعتی مشترک بین استان اردبیل و جمهوری آذربایجان از جمله طرح های اقتصادی مهمی است که توافقنامه آن بین مسئولان بلندپایه کشورمان با مقامات جمهوری اذربایجان منعقد شده و اقدامات اولیه برخی از آنها نیز آغاز شده است.

استان اردبیل با داشتن ۳۸۰ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان از ظرفیت بالایی برای همکاری‌های اقتصادی با این کشور و کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و آسیای مرکزی برخوردار است و برخی طرح‌های اقتصادی مشترک با جمهوری آذربایجان درونمای مطلوبی در مسیر توسعه اقتصادی استان فراهم می کند.

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل گفت: هرچند به دلیل شیوع کرونا جلسات مشترک ایجاد شهرک صنعتی ایران و جمهوری آذربایجان در منطقه مرزی دو کشور به تعویق افتاده اما با توجه به اینکه کرونا با شیب نزولی در کشور ما و آذربایجان مواجه شده، جلسات مشترکی را با مسئولان کشور همسایه برگزار خواهیم کرد.

احداث خط ریلی ایران و جمهوری آذربایجان که مورد توافق روسای جمهوری دو کشور قرار گرفته در آینده با بهره برداری از خط آهن اردبیل – پارس آباد به راه اهن سراسری ایران متصل خواهد شد.

مهمترین تاثیر ایجاد خط ریلی و بارانداز در پارس‌آباد مغان  افزایش توان صادراتی کشور،  کاهش ترافیک حمل ونقل جاده‌ای، توسعه حمل و نقل ریلی و افزایش فرصت های اشتغال و در نتیجه رشد و توسعه اقتصادی منطقه می‌باشد.

بهنامجو افزود: با احداث این خط ریلی روابط تجاری و صادراتی استان اردبیل با جمهوری‌های قفقاز، کشورهای آسیای میانه و روسیه توسعه چشمگیری داشته و زمینه ایجاد صنایع و واحدهای تبدیلی ، بسته‌بندی و جهش تولید فراهم خواهد شد.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا