ترکیه

دفاع اردوغان از تاکتیک‌های پلیس ضد شورش علیه معترضان

نخست وزیر ترکیه با تمسخر فعالیت‌های مخالفان در هفته‌های اخیر علیه دولتش، در جریان یک راهپیمایی از تاکتیک‌های پلیس ضد شورش در استفاده از آب پرفشار علیه معترضان دفاع کرد. رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه روز یکشنبه با قدردانی از حامیانش از آن‌ها به خاطر مخالفت با آنچه که توطئه‌ای علیه کشور ترکیه خواند، تشکر کرد.وی گفت: مردم این بازی را از ابتدا مشاهده کرده و آن را بدون نتیجه گذاشتند و خنثی کردند. معترضان گمان کردند که مردم ترکیه سکوت خواهند کرد و واکنشی از خود نشان نمی‌دهد. آن‌ها از سوزاندن و نابود کردن سخن گفتند اما مردم ترکیه ساکت ننشستند.راهپیمایی روز یکشنبه پنجمین راهپیمایی حامیان اردوغان بود که از زمان آغاز تظاهرات در استانبول برگزار شده بود.

 ناآرامی‌ها در استانبول و سایر شهرهای ترکیه زمانی آغاز شد و شدت گرفت که پلیس، معترضان و تحصن کنندگان مخالف طرح توسعه پارک گزی در استانبول را با گاز اشک‌آور و آب پرفشار هدف قرار داد.تظاهرات چند هفته اخیر در اکثر نقاط ترکیه در پی اختلافات میان محافظه‌کاران مذهبی که حامی اردوغان و حزب وی هستند و لیبرال‌های ترکیه رخ داده است.راهپیمایی‌های حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه به افزایش حمایت‌ها از این حزب پیش از انتخابات شهرداری‌ها که قرار است مارس سال آتی میلادی برگزار شود، تمرکز داشته است.اردوغان گفت: آن‌هایی که به عنوان معترض به خیابان‌ها آمده و ناآرامی ایجاد کردند، عذرخواهی خود را با شرکت در انتخابات شهرداری‌ها و پای صندوق‌های رای ابراز خواهند کرد.

 از سوی دیگر، درگیری‌هایی روز شنبه هفته جاری در میدان «تقسیم» استانبول رخ داد. هزاران تن از تظاهرکنندگان در این میدان جمع شدند تا یاد چهار معترض کشته شده در تظاهرات‌ها را گرامی دارند.نخست وزیر ترکیه نیز با دفاع از تاکتیک‌های پلیس این کشور در استفاده از گاز اشک‌اور و آب پرفشار گفت: معترضان یک بار دیگر می‌خواستند تا میدان تقسیم را اشغال کنند اما پلیس از روش مناسبی علیه آن‌ها استفاده کرد.وزارت کشور ترکیه گزارش داد، حدود 5 / 2 میلیون تن در راهپیمایی روز یکشنیه شرکت کردند. همچنین تاکنون حدود 4900 تن دستگیر و چهار هزار معترض و 600 پلیس نیز زخمی شدند. علاوه بر این، تظاهرات معترضان 72 میلیون دلار خسارت بر ساختمان‌های عمومی و خودروها وارد کرده است.

 انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا