آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغ

دستیار رییس جمهوری آذربایجان، جدایی ارامنه قره باغ از این کشور را ناشی از سیاست ارمنستان دانست

دستیار ارشد رییس جمهوری آذربایجان گفت این کشور دارای ۳۰ اقلیت قومی است که از این میان ، فقط اقلیت ارامنه به علت ادعاهای ارضی ارمنستان در مقابل جمهوری آذربایجان، خواهان جدایی از این کشور هستند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه «ینی مساوات» ، علی حسن اف در «ششمین مجمع جهانی باکو» با موضوع « از میان بردن تفاوت ها به منظور ایجاد جوامع دربرگیرنده » گفت : « جمعیت قوم غالب در ۱۰ میلیون نفر کل جمعیت جمهوری آذربایجان، بیش از ۸ میلیون نفر است. در جمهوری آذربایجان حدود ۳۰ قوم زندگی می کنند. جمعیت هر یک از این چهار قوم، حدود یکصد تا دویست هزار نفر است که این چهار قوم عبارتند از لزگی ها ، ارمنی ها ، روس ها و تالش ها. پنج قوم دیگر، هر یک دارای ۲۰ هزار تا ۵۰ هزار نفر جمعیت هستند که این اقوام نیز بومی و محلی هستند. جمعیت سایر اقوام و اقلیت های قومی نیز هریک حدود ۱۰ هزار نفر است. به این ترتیب، تنوع قومی جمهوری آذربایجان خیلی غنی است. »
علی حسن اف افزود : « جمعیت مسلمانان در جمهوری آذربایجان تا حدود ۹۰ درصد کل جمعیت است. مسیحیان ارتدوکس و کاتولیک نیز تقریبا شش – هفت درصد هستند. پیروان دین یهود نزدیک به ۳۰ هزار نفر است و سایر ادیان سنتی و غیرسنتی نیز در جمهوری آذربایجان وجود دارند. بررسی ترکیب قومی طی ۵۰ سال اخیر نشان می دهد که این ترکیب قومی از زمانی که جمعیت جمهوری آذربایجان شش میلیون نفر بود، حفظ شده است. تاکنون در میان جمعیت جمهوری آذربایجان رویارویی جدی قومی و دینی، نارضایتی قومی و دینی و جدایی طلبی قومی و دینی مشاهده نشده است. البته، تنها استثناء موجود، مساله جدایی طلبی ارامنه و ملی گرایی تهاجمی ارمنی است. در گذشته، شمار ارامنه در جمهوری آذربایجان بیشتر بود. درگیری و مناقشه خونینی که از سال ۱۹۸۸ آغاز شد، موجب خروج ارامنه از باکو و سایر شهرهای جمهوری آذربایجان و نیز اخراج اجباری و دستجمعی آذربایجانی ها از ارمنستان شد. برغم این، در خارج از قره باغ کوهستانی ، در جمهوری آذربایجان هم اکنون نیز ۳۰ هزار نفر ارمنی زندگی می کنند. جدایی طلبی قومی و ملی گرایی تهاجمی در جمهوری آذربایجان، در خواسته های شهروندان ریشه ندارد. لزگی ها و تالش ها و روس ها که جمعیت آنها میان یکصد تا دویست هزار نفر است و نیز سایر اقوام در مناطقی از جمهوری آذربایجان بطور متراکم زندگی می کنند. »
علی حسن اف گفت : « منطقه محل سکونت تالش ها، «منطقه جنوب» نامیده می شود که در آنجا تالش ها بطور متراکم زندگی می کنند. منطقه محل زندگی لزگی ها نیز «منطقه شمال» نامیده می شود که لزگی ها در آنجا بطور متراکم زندگی می کنند. روس ها اساسا در باکو و سایر شهرهای بزرگ جمهوری آذربایجان سکونت دارند. حقوق شهروندی تمامی اقوام تامین شده است. آنها می توانند به زبان خود سخن بگویند و بخوانند و اطلاعات کسب کنند و شیوه های معیشتی و سبک زندگی خود را حفظ کنند. البته، در پایه تمامی اصول شهروندی ما، حق حاکمیت دولت و تمامیت ارضی کشور قرار دارد که تمامی این گروه های قومی باید به آن احترام بگذارند. »
علی حسن اف افزود : « تنها مورد نقض کننده ارزش های تساهل و چندفرهنگ گرایی در جمهوری آذربایجان، جدایی طلبی و ملی گرایی ارمنی در قره باغ کوهستانی است که مبنای آن نیز ادعای ارضی ارمنستان ضد جمهوری آذربایجان است. این مناقشه ، در نقض حقوق شهروندی اهالی ارمنی قره باغ کوهستانی ریشه ندارد. بلکه ، ریشه آن ، دخالت خارجی و ادعای ارضی است. »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا