آذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغقره باغویژه

دستیار رئیس جمهوری آذربایجان: ملت و دولت آذربایجان کمک های ایران در جنگ قره باغ را فراموش نخواهند کرد

حکمت حاجی یف: مردم و دولت جمهوری آذربایجان کمک  های جمهوری اسلامی ایران در جنگ قره باغ را هیچ گاه از حافظه تاریخی خود پاک نخواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، حکمت حاجی یف دستیار ویژه رئیس جمهور آذربایجان در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما در باکو گفت: بنده ضمن تقدیر و تشکر از مواضع کشور دوست و همسایه ایران در موضوع قره باغ باید بگویم همانطور که رهبر عالی دینی ایران فرموده اند قره باغ خاک اسلام و جزئی از خاک آذربایجان است.

وی افزود: قر ه باغ یک مکان تاریخی برایمان به حساب می آید. ولی متاسفانه می بینیم مکان های مقدس ما در مناطق اشغالی قره باغ توسط ارامنه تخریب شده و از بین رفته اند.

حاجی یف گفت: در هیچ جای دنیا چنینی اتفاقی نیفتاده که حیوانات را در داخل مسجد نگه داری و به مقدسات مسلمانان توهین کنند. آخرین باری که اذان از مساجد آغدام و شوشا پخش شده در سال 1993 یعنی پس از یک سال اشغال اتفاق افتاده است.

وی افزود: ما حمایت ایران را همیشه و در همه حال داشته ایم و جمهوری اسلامی ایران دوستی خود را به عنوان یک کشور همسایه و مسلمان به نحو احسن انجام داده است. پیام دکتر علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل رهبر عالی دینی ایران نیز، راهبرد ایران در حمایت از جمهوری آذربایجان را نشان داد. همچنین ما پیام های مقامات دولتی ایران از قبیل دکتر واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری و سایر مقامات را در دفاع از حقوق حقه جمهوری آذربایجان ارج می نهیم و این در حافظه ملت و دولت جمهوری آذربایجان همیشه باقی خواهد ماند.

وی در مورد حضور نیروهای خارجی در جنگ قره باغ گفت: این اخبار کذب نیز از سوی نیروهای ارمنی برای تخریب جمهوری آذربایجان صورت می گیرد. آن ها با زدن تهمت و افتراء به دنبال فرار از واقعیت هستند. چنانچه آن ها در میدان مبارزه در مقابل نیروهای جمهوری آذربایجان عاجزند و دست به انتشار اخبار دروغین می زنند.

حاجی یف در مورد حضور کشور ثالث در این جنگ نیز گفت: ما نیازی به حضور کشور دیگری از قبیل ترکیه در این جنگ نداریم زیرا نیروهای نظامی ما به راحتی می توانند در مقابل دشمن قرار گرفته و سرزمین های اشغالی را از دست آن ها آزاد کنند. همانطور که ایران از ما از طرق سیاسی و معنوی حمایت می کند ترکیه نیز تا این حد از جمهوری آذربایجان حمایت می کند.

وی گفت: هم اکنون روابط ایران و جمهوری آذربایجان در تمامی زمینه ها در سطح بالایی قرار دارد. نزدیکی دو کشور به دلیل فرهنگ و مذهب مشترک در دنیا یک نمونه است و به همین جهت مردم دو کشور با هم بسیار روابط حسنه و نزدیکی دارند.

ایشان تلاش برخی  برای خدشه دار کردن روابط دو کشور را بیهوده عنوان کرد و گفت: سایت های وابسته به ارمنستان با انتشار اخبار کذب در پی تنش میان ایران و جمهوری آذربایجان هستند. ما باید آگاه باشیم و نگذاریم که آن ها با این فتنه گری دو کشور را از هم دور کنند.

دستیار رئیس جمهور آذربایجان در پایان افزود: قرار گرفتن مردم ایران در کنار رود ارس و دعا برای پیروزی نیروهای جمهوری آذربایجان مایه فخر است. ما هیچ وقت فراموش نمی کنیم که در جنگ قره باغ زمانی که نیروهای ارمنی به دنبال کشتار مردم در قبادلی، زنگیلان و فضولی بودند این ایران بود که با کمک های خود راه را بر مردم آذربایجان گشود تا آن ها از مرگ نجات پیدا کنند. حتی توپخانه های ایران نیز به کمک ما شتافتند تا نیروهای ارمنی متجاوز را از منطقه دور کنند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا