آذربایجاناخبارعمومی

بیانیه سازمان های فعال در زمینه حقوق بشر برای توقف فوری فشار بر وکلا و زندانیان سیاسی در جمهوری آذربایجان

۴۲ تشکیلات بین المللی فعال در زمینه حقوق بشر با انتشار بیانیه ای خواستار توقف فشار و تضییق بر علیه وکلا  و زندانیان سیاسی در جمهوری آذربایجان شدند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری توران، بیش از ۴۲ تشکیلات بین المللی فعال در زمینه حقوق بشر بیانیه مشترکی صادر و بر لزوم توقف فوری فشار و تضییق علیه وکلای مدافع فعالان حقوق بشر و زندانیان سیاسی در جمهوری آذربایجان تاکید نمودند.
در بیانیه مذکور آمده؛ خانم شهلا همبت اوا در مورد نقض حقوق بشر از جمله وکلای مدافع معروف جمهوری آذربایجان می باشد که در این زمینه دارای تجارب ارزشمندی است. وی وکیل مدافع بسیاری از فعالان حقوق بشر در آذربایجان می باشد که از آن جمله می توان به انتقام علی اف، مهمان حسین اف و همچنین تعدادی از متهمین پرونده گنجه اشاره کرد. تعقیب و سخت گیری بر علیه شهلا همبت اوا پس از حمایت و دفاع وی از اعتصاب غذای مهمان حسین اف در سال ۲۰۱۸ شدت گرفت. همچنین الچین صادق اف نیز از وکلای مدافع شناخته شده و با سابقه در جمهوری  آذربایجان است که کار دفاع از چندین شخصیت فعال در زمینه حقوق بشر را بر عهده گرفته بود.
در بیانیه مذکور نسبت به اخراج گسترده وکلا از کانون مربوط به این قشر در جمهوری  آذربایجان اظهار نگرانی عمیق شده و تاکید گردیده که کمپین حمایت از وکلای مدافع در جمهوری آذربایجان یک اقدام دائمی است تا موانع فعالیت ایشان در زمینه حقوق مردم و شخصیت های مختلف از میان بر داشته گردد.
در بیانیه فوق خطاب به آنار باقر اف رئیس کانون وکلای جمهوری آذربایجان آمده، فشارهای فزاینده بر علیه وکلایی که در زمینه دفاع از حقوق زندانیان سیاسی و فعالان حقوق بشر و آزادیهای مدنی تلاش می کنند باعث نگرانی های شدید گردیده است.
در بخش دیگر از بیانیه همچنین آمده؛ طی چند سال اخیر، موارد مستند بسیاری از افترا، محرومیت از کار، تعلیق یا ابطال مجوز توسط کانون وکلای جمهوری آذربایجان در مورد وکلایی که در زمینه دفاع از حقوق فعالان مدنی و سیاسی فعالیت دارند گزارش گردیده که از جمله ی آنها می توان به نعمت کریملی، الچین نمازاف، خالد باقراف، علائف حسن اف، یالچین ایمان اف، عصابعلی مصطفی اف، عاقل لاییج، فخرالدین مهدی اف، ایراده جواد اوا، فواد آقایف، انتقام علی اف و انناغی حاجی بیلی اشاره کرد. این وکلا به دلیل  دفاع از آزادی بیان، گزارش شکنجه علیه موکلان خود، و حمایت از زندانیان سیاسی، تحت فشار قرار گرفته اند. ما نگران کوتاهی کانون وکلا از پیگیری پرونده صادق اف و همبت اوا به عنوان دو وکیلی که با بیشترین تضییق حقوق مواجه بوده اند هستیم. اقدامات کانون وکلای دادگستری آذربایجان خلاف معیارهای قانونی، ضوابط و اصول است. ما انتظار داریم که فوراً فعالیتهای خلاف مقررات  را متوقف و از ادامه عضویت صادق اف و همبت اوا در کانون اطمینان حاصل کنید.
گفتنی است، هفته گذشته کانون وکلا جمهوری آذربایجان، وکالت شهلا همبت اوا را باطل و دلیل آنرا شکایتی عنوان نموده که از وی در مورد تاخیر در پرداخت حق عضویت کانون وکلا شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا