آذربایجاناخبارارمنستانایرانتحليل هاعمومیقفقاز جنوبیویژه

دام رژیم صهیونیستی؛ تداوم اشتباه راهبردی ارمنستان / حسن صمدزاده

پایگاه خبری حقایق قفقاز / بر اساس اعلام منابع خبری از جمله سایت ارمن پرس و دیگر گزارشات تایید شده  علی رغم اعتراضات و هشدارهای داده شده درباره پیامدهای اعزام سفیر ارمنستان به فلسطین اشغالی، آرمن سامباتیان سفیر مورد نظر ارمنستان در تل آویو مستقر شده و با هفته نامه “گلوبوس” رژیم صهیونیستی نیز مصاحبه کرده است. سوال اساسی که مطرح می شود این است که آیا دولتمردان ارمنستان درک درست و واقعی از هزینه های این تصمیم خطرناک و خیانت کارانه خود دارند و مهم تر از این واکنش های جمهوری اسلامی ایران را چگونه ارزیابی می کنند؟

وقتی شرایط سیاسی، مشکلات جغرافیایی و معضلات عدیده اقتصادی ارمنستان را در نظر بگیریم، به طور یقین در خواهیم یافت که چنین کشوری انتخاب های زیادی را در منطقه پرآشوب قفقاز ندارد. گرفتاری و معضلات ژئوپلیتیکی حکومت ارمنستان را به روشنی می توان در ارتباط با کشورهای همسایه آن درک کرد. کشمکش روزانه و قرار گرفتن در شرایط نه جنگ و نه صلح با کشور همسایه جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ، روابط ضعیف و غیرقابل اعتنا با گرجستان، روابط حداقلی با جمهوری اسلامی ایران و قطع روابط با ترکیه دیگر همسایه اش [که بیشتر از موضوع اشغال 20 درصد از خاک کشور مسلمان جمهوری آذربایجان ناشی می شود] گویای وضعیت بغرنج ارمنستان است. در چنین وضعیتی که به “بن بست جغرافیایی” تعبیر می شود، ارمنستان در روابط خارجی و  انتخاب دوستان و دشمنان خود هم در منطقه قفقاز و هم خارج از آن باید به درستی و با دقت زیادی اقدام کند. بی تردید اشتباهات این کشور در عرصه روابط و مناسبات خارجی برایش گران تمام خواهد شد.

بر اساس تحلیل کارشناسان و صاحب نظران مسائل منطقه قفقاز تمایلات حکومت ارمنستان برای توسعه روابط با رژیم صهیونیستی و افتتاح سفارت در فلسطین اشغالی یکی از بزرگترین اشتباهات راهبردی حاکمان ارمنستان به حساب می آید. مشخص است این تصمیم اشتباه سردمداران بی تجربه و تازه به دوران رسیده حکومت ارمنستان با تشویق دولت آمریکا و وعده های رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. وعده هایی که برای حل مشکلات اقتصادی و دستیابی به فن آوری های نوین داده شده است، حکومت ارمنستان را اغوا می کند. متاسفانه تیم جدید حاکمان ارمنستان با گرایشات غرب گرایانه هنوز درک درستی از اهداف و نیات واقعی و اصلی رژیم صهیونیستی در منطقه قفقاز ندارند و دانسته و ندانسته در جهت خدمت به منافع رژیم صهیونیستی گام برمی دارند که برای رسیدن به اهداف امنیتی و سیاسی و گسترش دامنه نفوذ استراتژیک خود در کنار مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران شدیدا تلاش می کند . قطع یقین حضور بیشتر رژیم صهیونیستی در منطقه قفقاز که در حال حاضر با  کارگزاری و بسترسازی حکومت ارمنستان صورت می گیرد به پیچیده تر شدن مناقشات فعال موجود از جمله مناقشه قره باغ و افزایش تنش های سیاسی، نظامی و امنیتی در منطقه منجر خواهد شد.

مجموعه اقدامات رژیم صهیونیستی در راستای توسعه روابط با کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران که نمود عینی آن را در حال حاضر در اقدام اخیر امارات متحده عربی برای اعلام برقراری روابط با رژیم صهیونیستی و اقدام حکومت ارمنستان برای اعزام سفیر به فلسطین اشغالی و توسعه روابط با این رژیم مشاهده می کنیم، در واقع طراحی جدیدی برای ضربه زدن به منافع ملی جمهوری اسلامی ایران در مرزهای جنوبی و شمالی به حساب می آید. روشن است در این راستا برقراری و توسعه روابط با سایر کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران و تکمیل راهبردهای تعیین شده از سوی رژیم صهیونیستی هم اکنون به شدت دنبال می شود.

با این تفاسیر شکی باقی نمی ماند که حکومت ارمنستان برای تکمیل پازل دشمن درجه یک جمهوری اسلامی ایران یعنی رژیم صهیونیستی در منطقه قفقاز ایفای نقش و همکاری می کند. مسلما کشیده شدن ارمنستان به محل منازعه و کشمکش جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی آسیب های زیادی به منافع این کشور خواهد زد. بی ترید بردباری و صبر ایران در این خصوص حدی دارد و خیانت یک کشور همسایه را در دروازه های شمالی خود تحمل نخواهد کرد. حساسیت موضوع توسعه روابط ارمنستان و رژیم صهیونیستی و ارتباط مستقیم آن با امنیت و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران ایجاب می کند طیفی از اقدامات مقابله ای در دستور کار قرار گیرد. کاملا مشخص است گزینه های زیادی روی میز جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که عملیاتی کردن آن ها می تواند هزینه های زیادی را متوجه حکومت ارمنستان کند، هزینه هایی که مسلما از مزایای توسعه رابطه با رژیم صهیونیستی بیشتر خواهد بود و حاکمان ارمنستان را پشیمان خواهد کرد.

در مجموع می توان گفت افتتاح سفارت ارمنستان در فلسطین اشغالی و توسعه روابط با رژیم صهیونیستی یک خطای راهبردی است که مسلما دستاوردی ناچیز و حداقلی برای این حکومت خواهد داشت. محرومیت از مزایای برخورداری از یک کشور بزرگ  همسایه مثل ایران موضوعی نیست که به راحتی از کنار آن گذشت. پیش بینی می شود در صورت عدم تغییر رفتار ارمنستان در موضوع توسعه روابط با رژیم صهیونیستی، این کشور کوچک گرفتار در بحران با مشکلات و معضلات بیشتری مواجه شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا