آذربایجاناخبارعمومیقره باغقره باغ

خیال پردازی رییس حزب دموکرات جمهوری آذربایجان

رییس حزب دموکرات جمهوری آذربایجان خواهان لغو معاهده گلستان و ترکمانچای و تصاحب تاریخ “امپراطوری آذربایجان” شد!

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، سردار جلال اوغلو، رییس حزب دموکرات جمهوری آذربایجان گفت: جمهوری آذربایجان باید رسما از معاهدات گلستان و ترکمانچای و کورکچای امتناع و بطور رسمی اعلام کند که این معاهدات را به رسمیت نمی شناسد و حق احیای حاکمیت ملی بر اراضی خود را دارد!

سردار جلال اوغلو در گفتگو با کانال “رئاکسیا تی وی” گفت: « ما یکی از بزرگترین امپراطوری های جهان را داشته ایم که نه تنها بر این منطقه و قره باغ کوهستانی، بلکه بر پاکستان و افغانستان و ایران و عراق حاکمیت داشت و گرجستان نیز از تحت الحمایه های امپراطوری آذربایجان بود. »

سردار جلال اوغلو با اعتراض به انتشار ترجمه مقاله ای از رومن فیلیپ فرانسوی در سایت “مدراتور” تحت عنوان ” قره باغ کوهستانی؛ بشکه باروت ناشناس در قفقاز” گفت: « در این مقاله نوشته شده است که ارامنه می گویند در قرن 12 یک دولت ارمنی در منطقه حاکم بوده و قره باغ کوهستانی تحت حاکمیت آن بوده است و طرف آذربایجانی نیز می گوید قره باغ کوهستانی در گذشته در مقاطعی تحت حاکمیت عثمانی و در مقاطعی نیز تحت حاکمیت فارس ها بوده است.»

سردار جلال اوغلو افزود: « کِی قره باغ تحت حاکمیت فارس ها بوده است. قره باغ کوهستانی در زمان داریوش تحت حاکمیت فارس ها بود. نزدیک به هزار سال است که قره باغ کوهستانی تحت حاکمیت ترک های آذربایجانی، سلجوقیان و صفویان و افشاریان و قاجاریان بوده است. اما، حکومت جمهوری آذربایجان بطور آشکار صفوی ها و افشارها و قاجارها را حکومت فارس می داند. اگر اینطور باشد، پس باکو و نخجوان  هم تحت کنترل فارس ها بوده و هیچ جا تحت کنترل آذربایجان نبوده است.»

سردار جلال اوغلو خطاب به الهام علی اف گفت: « تو وقتی رییس جمهوری شدی، گفتی که من رییس جمهوری 50 میلیون آذربایجانی هستم. اگر چنین است، در مرکز باکو برای نادرشاه  که در محل تقاطع رودهای ارس و کورا  اعلام پادشاهی و تاج گذاری کرد، مجسمه نادر را نصب کن و در میدان آذنفت باکو مجسمه نادر را بگذار!»

سردار جلال اوغلو افزود: « ببینید وضعیت چطور است؟ هنوز هم مجسمه بهرام گور که از اساطیر فارس است، در میدان آذنفت باکو باقی مانده است. اما، نمی خواهند آن را بردارند و بجایش مجسمه نادر و اساطیر آذربایجان را بگذارند. باید مجسمه نادر و قاجار در جمهوری آذربایجان نصب شود. اگر مجسمه نادر و قاجار نصب شود و تاریخ آنها تصاحب شود، در آن صورت معلوم می شود که قره باغ همیشه تحت حاکمیت ترک های آذربایجان بوده است. اما، اگر به تاریخ نادر و قاجار بی توجهی شود و تاریخ جمهوری آذربایجان از سال 1918 و از جمهوری دموکراتیک و حیدرعلی اف و حزب آذربایجان نوین شروع شود و به تاریخ قبل از 1918 توجه نشود، ارامنه ادعای حاکمیت قره باغ را خواهند کرد.»

رییس حزب دموکرات جمهوری آذربایجان افزود: « ببینید که امروز چطور ترکیه برای دنیا رجزخوانی می کند؟ چون ترکیه مجددا تاریخ عثمانی را تصاحب می کند. همینطور چطور روس ها به کل دنیا رجزخوانی می کنند؟ چون تاریخ پطر را تصاحب می کنند. ارامنه هم همینطور.»

سردار جلال اوغلو گفت: « براساس اصول حقوقی، تاثیرات منفی قانون، شامل حال گذشته نمی شود. ما مجبور به اجرای معاهداتی نیستیم که برخلاف اراده ما بسته شده اند. ما خود را وارث دولت ایران اعلام نمی کنیم. آذربایجان یک دولت کاملا مستقل بود. براساس معاهدات ترکمانچای و گلستان و کورک چای، روسیه آذربایجان را اشغال کرده  و از نتایج اشغال بهره گرفته است و در اراضی متعلق به ما، خان نشین ایروان و دولت ارمنستان را ایجاد کرده است. اکنون چرا ما باید معاهده ای را که در نتیجه اشغالگری منعقد شده، به رسمیت بشناسیم؟ اگر ما می خواهیم اراضی خود را تحت حاکمیت خودمان بگیریم،  آذربایجان باید از معاهداتی که زمانی میان روسیه تزاری و شاهان ایران امضاء شده ( جلال اوغلو تا پیش از این جملات، شاهان قاجار را امپراطوری آذربایجان نامید در همین مصاحبه)، امتناع و حق بازگرداندن اراضی آذربایجان را اعلام کند!»

سردار جلال اوغلو ادعا کرد: « در ایران  تاریخ قاجار و نادر را تصاحب نمی کنند و حتی شاه اسماعیل را لعن می کنند! در این اواخر هم رییس دولت ایران، قاجار و نادر ما را خائن توصیف کرد!»

لازم به ذکر است؛ ریس حزب دموکرات جمهوری آذربایجان در حالی این خیال پردازی ها را مطرح می کند که بر اساس مستندات رسمی موجود سرزمین کنونی جمهوری آذربایجان که در طول تاریخ بخشی از سرزمین های ایران بوده پس از شکست ایران از روسیه طی قراردادهای ترکمنچای و گلستان به روسیه واگذار گردیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا