آذربایجاناخباراردبیلایرانمصاحبهنارداران

خصلت حکومت جمهوری آذربایجان «یزیدی» است

“در «باندوتدل» بر روی سینه حاج ابوالفضل بنیادوف نشسته بودند و به زور به دهانش شراب می‌ریختند. خصلت این‌ها یزیدی است. این، سیمای واقعی حاکمیت (جمهوری) آذربایجان را نشان می‌دهد”

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،«حامد سلطان‌پور» کارشناس مسائل آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص دادگاه نهایی طالع باقرزاده، با اشاره به دفاعیات رهبر جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان و همراهان وی بیان داشت:«در «باندوتدل» بر روی سینه حاج ابوالفضل بنیادوف نشسته بودند و به زور به دهانش شراب می‌ریختند. خصلت این‌ها یزیدی است. این، سیمای واقعی حاکمیت (جمهوری) آذربایجان را نشان می‌دهد. ما راضی هستیم که در این دنیا محاکمه شویم، نه در آخرت. اگر ما هم در این دنیا نباشیم، سایرین خواهند آمد و این راه را ادامه خواهند داد».

سلطان‌پور با تأکید بر سخنان باقرزاده اضافه کرد: باقرزاده اشاره می‌کند، «می‌گویند که در جمهوری آذربایجان زندانی سیاسی وجود ندارد. چطور این حرف را می‌زنند؟ به قانون اساسی عمل نمی‌شود. تصاحب حاکمیت، بزرگ‌ترین جرم است. آن‌ها به مجازاتی که شایسته آن هستند، خواهند رسید. ما می‌خواهیم به قوانین عمل شود. اگر الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان می‌توانست، باید رامیل اوسوب اف، وزیر کشور را به خاطر عملیات نارداران در میدان «آذ نفت» به دار می‌آویخت. من، ملت را به هشیاری فرامی‌خوانم».

وی با توجه به دفاعیه رهبر جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان بیان داشت: باقرزاده خطاب به الهام علی‌اف نیز گفت، «درباره افکار و اعمال رامیل اوسوب اف که نقش اصلی را در قتل‌عام نارداران دارد، چند موضوع مهم را متذکر می‌شوم. جامعه آذربایجان این شخص را با حرکت‌های زیگزاگی خود در دوره حاکمیت شما و پدرتان، به‌ خوبی می‌شناسد. در سال 2005، در وزارت خانه‌ای که او آن را هدایت می‌کند، «اشرار درجه‌دار» (باند تبهکاری حاجی ممدوف در وزارت کشور جمهوری آذربایجان) افشاء شدند و وی به‌ جای اینکه استعفا دهد، حیدر علی‌اف، رئیس‌جمهوری پیشین را که در آن زمان از دنیا رفته بود و نمی‌توانست از خود دفاع کند، مقصر معرفی کرد».

کارشناس مسائل آذربایجان با بیان اظهارات حاج طالع افزود: «رامیل اوسوب اف با اعلام این‌که حیدر علی‌اف دستور آزادی جنایتکاران را داده بود، به هوچی گری پرداخت و در مقام خود باقی ماند. بعداً رامیل اوسوب اف برای اینکه خود را در مورد قتل‌عام نارداران تبرئه کند، گفت که دستور عملیات خونین در نارداران را رئیس‌جمهوری صادر کرده بود. هدف رامیل اوسوب اف از افشای این موارد چیست؟ حتی اگر حیدر علی‌اف دستور آزادی جنایتکاران را داده بود و حتی اگر شما خود دستور عملیات خونین نارداران را صادر کرده بودید، نیت رامیل اوسوب اف از اعلام این‌ها چیست؟ جناب علی‌اف! حرکت‌های رامیل اوسوب اف، به این‌ها ختم نمی‌شود».

وی با اشاره به سخنان باقرزاده یادآوری کرد: حاج طالع خطاب به علی‌اف خاطرنشان داشت، «دیدگاه واقعی رامیل اوسوب اف درباره شما و حاکمیت شما در کتابچه‌ای که این «وزیر اعظم» شما با نام «پیام طالع باقرزاده» به پرونده نارداران ضمیمه کرده، منعکس شده است. علی اوسط عباس اف، قاضی این دادگاه نیز برای اینکه گرفتار غضب رامیل اوسوب اف نشود، از بررسی این کتابچه خودداری کرد. مطالب این کتابچه، سخنان من نیست. جناب علی‌اف! شما دارای تحصیلات عالی و مسلط به زبان انگلیسی هستید و بی‌تردید درک تعلق نداشتن این کتابچه به من، برای شما دشوار نخواهد بود. یکی از دلایل تعلق نداشتن این کتابچه به من، این است که در آن به وقایع نارداران اشاره شده است».

سلطان‌پور با بیان یادآوری باقرزاده از واقعه نارداران تأکید داشت: «بدانید که واقعه نارداران در 26 نوامبر 2015 روی داد. طبیعی است که من نمی‌توانستم در حین عملیات نارداران این کتابچه را بنویسم! یعنی، این کتابچه پس از عملیات نارداران و در زمان حبس من نوشته شده است و من نیز در بازداشتگاه «باندوتدل» امکان نوشتن این کتابچه را نداشتم. یعنی، مؤلف این کتابچه رامیل اوسوب اف است. درست است که در میان اشراری که در لباس نیروی پلیس برادران ما را در نارداران گلوله‌باران کردند، رامیل اوسوب اف شخصاً حضور نداشت، اما او بود که در تلویزیون اعلام کرد پنج نفر را در نارداران نابود کردیم. بنابراین، مسئولیت نوشته شدن کتابچه «پیام حاج طالع باقرزاده » نیز به عهده رامیل اوسوب اف است».

وی با تأکید بر اظهارات رهبر جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان اشاره داشت: «رامیل اوسوب اف در این کتابچه الهام علی‌اف را دزد معرفی کرده و حاکمیت وی را «تجسم فاحشگی» توصیف کرده است».

کارشناس مسائل آذربایجان با توجه به اینکه طالع باقرزاده در بخش دیگری از دفاعیات خود، علی حسن اف، دستیار ارشد رئیس‌جمهوری آذربایجان را یکی از طراحان اصلی سناریوی حمله به نارداران معرفی کرد، افزود: «جناب علی‌اف! بی‌تردید درباره من، اطلاعات مختلفی به شما داده شده است؛ اما می‌خواهم خودم را معرفی کنم. من پس از رسیدن به سن نوجوانی و شناخت نسبی خودم، با امام حسین (علیه‌السلام) آشنا شدم و محبت آن شخصیت انقلابی بزرگ، در قلبم شعله کشید و آمال، اهداف و افکارم را تحکیم بخشید».

وی با اشاره به محبت باقرزاده به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) گفت: حاج طالع تأکید کرد: «حضرت حسین (علیه‌السلام) عشق خالصانه به خداوند، تسلیم شدن در برابرش، نثار جان و مال در راه خداوند، آشتی‌ناپذیری با ظلم و ظالمان و مبارزه قاطعانه را که مسیر عشق واقعی است، به من آموخت. خداوند نصیبم کرد که در زیارت کربلای مقدس، عهد ببندم و سوگند یاد کنم که تا نفس آخر در صداقت به سلطان قلب‌ها، حضرت حسین (علیه‌السلام) ثابت‌ قدم باشم. از خداوند متعال نیز نصیب شدن شهادت برایم را به احترام آن شخصیت بزرگ مسألت کردم. جناب علی‌اف، آنچه شما را می‌ترساند، عشق طالع باقرزاده به حضرت حسین (علیه‌السلام) و افکارش است. شما حق دارید که بترسید».

سلطان‌پور با بیان ادامه دفاعیه حاج طالع تأکید داشت: رهبر جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان خطاب به علی‌اف گفت: «1400 سال است زمزمه این سخن حسین (علیه‌السلام) که «مرگ را سعادت و زندگی با ظالمان را ذلت می‌دانم»، خواب حاکمان ظالم را به کابوس تبدیل کرده است. به شما اطمینان می‌دهم که با ایجاد فاجعه نارداران و جاری کردن خون انسان‌های مظلوم، پایان حاکمیت خود را نزدیک‌تر کرده‌اید. در پایان از شما می‌خواهم اگر جسارت دارید، حکم حبس ابدی را که قرار است برای من صادر شود، به حکم دیگری تبدیل نکنید. برای آزادی این ملت شریف، نه‌ تنها برای حبس ابد، بلکه برای اعدام و سوزانده شدن در آتش آماده‌ایم. خدا میان ما و شما قضاوت خواهد کرد».

وی با توجه به اینکه بعد از دفاعیه‌های باقرزاده، سایر متهمان پرونده نارداران دفاعیات پایانی خود را بیان کردند، اشاره داشت: جهاد بابازاده بیان داشت: «ما را نیز به حبس ابد محکوم کنید. ما را از حاجی (حاج طالع باقرزاده) جدا نکنید. چهار برادر ما را در نارداران کشتید؛ اما روح آن‌ها با ماست».

کارشناس مسائل آذربایجان با اشاره به دفاعیه اعتبار اسماعیل اف نیز مطرح کرد: اسماعیل اف در دفاعیه خود تأکید داشت، «این دادگاه مستقل نیست. برای ما نیز حکم حبس ابد صادر کنید، تمام شود. ما باید شهید می‌شدیم، اما شهادت نصیبمان نشد. خواست خدا این‌گونه بوده است. با سلاح‌هایی که علی حسن اف و الهام علی‌اف برای زدن ما اختصاص داده‌اند، می‌شد قره‌باغ را آزاد کرد. الهام علی‌اف و رامیل اوسوب اف بدانند که ما آن‌ها را در خون خود خفه خواهیم کرد. ما در راه آزادی بیان حبس شده‌ایم. وقایع نارداران، ماهیت این‌ها را فاش ساخت».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا