آذربایجاناخبارایرانعمومی

خبرگزاری توران جمهوری آذربایجان:باکو تجارت نفت و گاز با ایران را متوقف کرد

خبرگزاری “توران ” جمهوری آذربایجان گزارش داد : باکو در ماه اکتبر در آستانه تحریم های جدید آمریکا تجارت نفت و گاز با ایران را متوقف کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،این خبرگزاری به نقل از یک منبع مطلع نوشت : جمهوری آذربایجان از ماه اکتبر و در آستانه تحریم های صنعت نفت و گاز ایران از سوی آمریکا – واردات گاز طبیعی از ایران را متوقف کرد.
در ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی جمهوری آذربایجان – ایران و ترکمنستان – درباره واردات (سوآپ ) گاز طبیعی ترکمنستان به مهوری آذربایجان از طریق ایران به توافق رسیده بودند.
در نتیجه این توافق – شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان ( سوکار ) در سال ۲۰۱۷ ، یک میلیارد و ۷۶۱ میلیون متر مکعب گاز طبیعی از ایران وارد کرد.
در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز حجم گاز طبیعی وارداتی از ایران بیش از ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسید.

در همین حال، خبرگزاری اسپوتنیک در بخش آذری خود نوشت : ” تضمین آمریکا درباره تاثیر نگذاشتن تحریم ها بر طرح گازی ” شاه دنیز” در خزر بخاطر سهم ۱۰ درصدی شرکت ” نیکو” NICO ایران در این طرح، بزرگترین دستاورد جمهوری آذربایجان محسوب می شود. همانطور که در اطلاعیه دوم نوامبر ۲۰۱۸ وزارت دارایی آمریکا درج شده است تحریم های جدید آمریکا ضد ایران، شامل حال کسانی نمی شود که در طرح های استخراج و انتقال گاز از جمهوری آذربایجان به ترکیه و اروپا مشارکت دارند. در این اطلاعیه تاکید شده است طرح هایی که به تامین امنیت انرژی ترکیه و اروپا کمک می کنند، از شمول تحریم های ایران معاف شده اند. البته ، شرکت ” نیکو” ایران در طرح های خط لوله جمهوری آذربایجان مشارکتی ندارد و درآمدهای شرکت ” نیکو” از محل صدور ذخایر حوزه “شاه دنیز” نیز به حساب بانکی ویژه و جداگانه ای در اروپا واریز می شود. جمهوری آذربایجان در چارچوب “اوپک به اضافه کشورهای غیرعضو” طی ماه های اخیر تولید نفت خود را افزایش داده است. پیش بینی می شود که تولید نفت جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۹ با دو درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۸، به ۳۸ میلیون و ۴۹۶ هزار تن خواهد رسید. “

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا