آذربایجانقره باغ

جيمز اورليك نماينده جديد آمريكا در گروه مينسك: دستيابي به صلح و توسعه در منطقه ضروري است.

جيمز اورليك نماينده جديد آمريكا در گروه مينسك كه در حال ديدار از جمهوري آذربايجان است با اشاره به نزديك شدن بيستمين سالگرد اعلام آتش بس بين طرفهاي درگير در مناقشه قره باغ، دستيابي به صلح و توسعه در منطقه را ضروري دانست.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، به نقل از خبرگزاري آذري آپا وي كه در يك كنفرانس خبري سخن مي گفت ، افزود: وقت آن رسيده است كه گروه مينسك سازمان امنيت و همكاري اروپا و كشورهاي رياست كننده بر آن و همچنين جمهوري آذربايجان و ارمنستان و ساير كشورهاي منطقه با تشريك مساعي اقدامات لازم براي حل و فصل مناقشه قره باغ را انجام بدهند.
نماينده جديد آمريكا در گروه مينسك در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد شناسايي يا عدم شناسايي واقعيت اشغال اراضي جمهوري آذربايجان اظهار كرد: من براي شنيدن نظرات همه طرفها و درك بهتر اوضاع در اينجا هستم. حضور من در اينجا نه در رابطه با گذشته، بلكه بخاطر نگاه به آينده و حل مناقشه است.
وي با اشاره به اين كه بي صبرانه منتظر آغاز همكاري با همتايان روسي و فرانسوي خود در گروه مينسك مي باشد، تصريح كرده است كه سعي مي كند به هر دو طرف تفهيم كند كه تلاش خود را بطور واقعي و عملگرايانه معطوف حل مناقشه كنند.
وي گفته است: اين مناقشه بيش از ۲۰ سال است ادامه دارد و در اين مدت افراد زيادي سعي كرده اند اين مساله را حل و فصل كنند. اميدوارم كه كليه طرف ها درك كنند كه نيل به يك صلح پايدار پاسخگوي منافع همه آنها نيز مي باشد.
وي در ادامه با تاكيد بر ضرورت حل مناقشه با استناد به سند هلسينكي خاطرنشان كرد: توقع من از هر دو طرف درگير در اين مناقشه ، نشان دادن عزم سياسي و شهامت براي برداشتن گام هاي متناسب است.
اورليك همچنين اطلاع داد كه در آينده نزديك با دبير كل سازمان امنيت و همكاري اروپا ملاقات و سپس در چارچوب شصت و هشتمين نشست عمومي سازمان ملل متحد در نيمه دوم ماه سپتامبر سالجاري ميلادي با روساي فرانسوي و روسي گروه مينسك در نيويورك ديدارهايي را انجام دهد.
رييس آمريكايي گروه مينسك با خاتمه ديدار خود از باكو به ايروان واز آنجا به قره باغ سفر خواهد كرد.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا