آذربایجاناخبارعمومی

جوابیه استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به اظهارات موهن نماینده مجلس جمهوری آذربایجان

اظهارات موهن و نسنجیده قدرت حسنقلی اف از نمایندگان مجلس ملی جمهوری آذربایجان، که مغایر با تلاشهای مسئولین ارشد این کشور در عمق بخشی و استحکام روابط با جمهوری اسلامی ایران بیان گردیده است، مسلما در جهت خدمت به این کشور نبوده و با منافع ملی آن در تضاد می باشد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از آران نیوز، دکتر عزیز جوانپور استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز طی یادداشتی در جواب نماینده جمهوری آذربایجان که جمهوری اسلامی ایران را به داشتن سیاست ریاکارانه و دورو در قبال جمهوری آذربایجان  متهم کرده بود نوشت؛
اصول روابط بین الملل و روابط بین دولت ها و ملت ها، وقتی در مورد کشورهای منطقه ای و به ویژه کشورهایی که با یکدیگر دارای مرزهای مشترک و اشتراکات فراوانی هستند سخن می گوید و نظریه ارائه می دهد، بر تقویت و توسعه روابط بین دو دولت و دو ملت تاکید دارد به نحوی که وجود تهدیدات بر علیه یکی از آن دو قطعا بصورت بالقوه تاثیرات مخرب و تهدید آمیز بر علیه دیگری خواهد داشت.
حق همسایگی در آرامش و ثبات بر این مبنا بنا شده است که طرفین با رعایت موازین و اصول همسایگی و توجه اشتراکات و نادیده گرفتن  بعضی کاستی ها سوق داده شود. لازم است بر این مبنا متولاین و دست اندرکاران دو کشور تلاش خود را با نادیده انگاشتن بعضی تنش ها مسیر را  برای حفط دوستی و روابط حداکثری هموار نمایند.
شکی نیست، جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر از کسوت یک قدرت منطقه ای بالاتر رفته و در حال حاضر به عنوان قدرتی جهانی و تاثیر گذار واقعی بر معادلات بین المللی تبدیل شده است، بدیهی است همراهی، همگامی و تقویت دوستی و مناسبات با چنین کشوری که همواره ثابت نموده با متحدان خویش تا پای جان و تا آخرین نفس یکدل و هم پیمان باقی می ماند و آنها را در سخت ترین وضعیت نیز تنها نمی گذارد تاثیراتی بس مثبت و پر فایده بر منافع ملی متحدان  آن به ارمغان می آورد.
حال با توجه به مطالب فوق الاشاره، جمهوری آذربایجان به عنوان یکی از کشورهای هم مرز با جمهوری اسلامی ایران که اشتراکات فرهنگی و معنوی و مذهبی فراوانی با این کشور دارد، از مهمترین مولفه های تضمین  ثبات و آرامش آن قرار گرفتن در کنار ایران و تقلیل حداکثری تنش ها و چالش ها  با این کشور است. واقعیتی که مسئولین دو کشور کاملا به آن واقف بوده و چندی است که با تلاشهای زیاد و سفرهای متعدد به یکدیگر تا حدودی توانسته اند به این مهم دست یابند و در تعمیق و گسترش روابط دیپلماتیک موفقیت هایی حاصل گردیده است لیکن تا حصول به نتیجه نهایی و دستیابی به تفاهمات همه جانبه و حداکثری موانعی وجود دارد. از جمله موانع مذکور، اظهارات هر از چند گاهی برخی شخصیتهای آذری و موضع گیریهای غیر عقلایی و متضاد با منافع ملی این کشور است که مسیر تفاهم و دوستی بین دو کشور را ولو اندک، با اختلال مواجه می کند.
اظهارات موهن و نسنجیده قدرت حسنقلی اف از نمایندگان مجلس ملی جمهوری آذربایجان، که مغایر با تلاش های مسئولین ارشد این کشور در عمق بخشی و استحکام روابط با جمهوری اسلامی ایران بیان گردیده است، مسلما در جهت خدمت به این کشور نبوده و با منافع ملی آن در تضاد می باشد.
تلاش در جهت اختلاف افکنی بین دو کشور به هیچ وجه توجیه منطقی ندارد و حاصل آن هر چه باشد، به صلاح دولت و ملت این کشور نیست.
در حالی که دولت آذربایجان و دولتمردان این کشور سیاست به حداقل رساندن تنش ها را با جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته اند سخنان چالش برانگیز اشخاص مغرضی چون قدرت حسنقلی اف و همفکرهای این شخص چه مفهومی می تواند داشته باشد. آیا شایسته است نماینده مجلس ملی کشوری مانند جمهوری آذربایجان بجای خدمت به ملت خود و حل مشکلات ایشان توان، فکر و ذهن خود را صرف ایجاد تنش و ابراز سخنان چالش برانگیز بر علیه کشور قدرتمندی مانند ایران نماید و در خلاف جهت سیاست دولت خود حرکت کند؟
آقای قدرت حسنقلی اف، اقدامات و اظهارات مغایر با مصلحت دولت و ملت جمهوری آذربایجان با هر نیتی انجام بگیرد در حکم خیانت بدان محسوب میگردد، پس خیرخواهانه به شما و هم قطارانتان توصیه میگردد که؛
با ندانم کاری و اقدامات خلاف منافع ملی کشورتان آب در آسیاب بدخواهان دولت و ملت جمهوری آذربایجان نریزید و بجای اظهاراتی که دردی از جامعه شما چاره نمی کند، با دلسوزی و احساس تعهد و تکلیف به فکر ادای دین خود به کشورتان باشید. ایجاد اختلال در روابط کشورتان با همسایگان خود، جز خدمت به دشمنان تفسیر دیگری ندارد، پس بهتر است نماینده مردم خود باشید نه بدخواه آنان!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا