آذربایجاناخبارعمومی

جمهوری آذربایجان پشت درهای سازمان تجارت جهانی

تلاش های ۲۲ ساله جمهوری آذربایجان برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی (WTO) هنوز به نتیجه نرسیده و این کشور پشت درهای این سازمان همچنان در انتظار است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به تازگی گفته است که این کشور مذاکرات برای عضویت در سازمان تجارت جهانی را در سطح روابط دوجانبه با این سازمان را ادامه می دهد.
محمود محمدقلی اف در گفت و گو با خبرگزاری ترند افزود: تلاش های جمهوری آذربایجان برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی تاکنون در قالب مذاکرات نمایندگان و هیات های این کشور با گروه کاری سازمان تجارت جهانی و مذاکرات دوجانبه با کشورهای عضو این سازمان و نیز مذاکرات چند جانبه در حوزه کشاورزی همراه بوده است.
وی اظهار داشت: در دیدار ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی مذاکرات دوجانبه با نمایندگان ژاپن ، برزیل، نروژ و چند کشور دیگر انجام گرفته و شامل مسائل ورود متقابل به بازارهای کالا و خدمات این کشورها بوده است.
محمدقلی اف برگزاری مرحله جدید مذاکرات را منوط به تهیه پیشنهادات جدید دانست و نیز گفت و گو با کشورهای دیگر عضو سازمان تجارت جهانی درباره عضویت جمهوری آذربایجان در این سازمان را امکان پذیر خواند.
هدف از پیوستن به سازمان جهانی تجارت، تسهیل تجارت از طریق ایجاد شرایط منصفانه در رقابت است و تاکنون حدود ۱۶۴ کشور به عضویت این سازمان در آمده اند و تعدادی از کشورها مانند آذربایجان، درانتظار پیوستن به این سازمان هستند.
جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۹۷ میلادی از سازمان تجارت جهانی درخواست عضویت کرد و در همان سال نیز گروه کاری بررسی عضویت این کشور در دبیرخانه این نهاد جهانی تاسیس شد.
نخستین جلسه این گروه در سال ۲۰۰۲ میلادی در ژنو برپا و تا به حال ۱۴ اجلاس این گروه برگزار شده است که در آن جوانب و شرایط عضویت جمهوری آذربایجان در سازمان تجارت جهانی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
در چهاردهمین نشست این گروه کاری که در سال ۲۰۱۷ میلادی برگزار شد، پرسش هایی از سوی آمریکا ، اتحادیه اروپا و ترکیه به جمهوری آذربایجان ارایه شد و نهادهای مربوطه این کشور در حال حاضر روند پاسخ به این پرسش ها را ادامه می دهند.
جمهوری آذربایجان همچنین در قالب روند عضویت در سازمان تجارت جهانی مذاکرات دوجانبه با ۲۱ کشور عضو این سازمان از جمله آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا، ژاپن، نروژ، روسیه، برزیل، کره جنوبی، اکوادور، تایوان، سری لانکا، هند، سوییس، هندوراس، اندونزی، مالزی، دومینیکن، عربستان، چین، پاراگوا و ویتنام درباره ورود به بازار کالا و خدمات این کشورها را ادامه می دهد.
دولت باکو تا به حال در قالب مذاکرات دو جانبه با چند کشور از جمله ترکیه، عمان، امارات متحده عربی و گرجستان تفاهمنامه های دوجانبه امضا کرده است.
یکی از شرایط عمده عضویت جمهوری آذربایجان سازمان تجارت جهانی منطبق کردن قوانین این کشور با الزامات این سازمان است که دولت باکو در حال تکمیل قوانین خود در این ارتباط است.
در سال ۲۰۰۳ میلادی برای انجام کارهای مقدماتی عضویت جمهوری آذربایجان در سازمان تجارت جهانی، کمیسیون دولتی ویژه ای به ریاست شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد این کشور تاسیس شد.
با وجود ادامه مذاکرات بیش از ۲۰ سال جمهوری آذربایجان با سازمان تجارت جهانی اغلب کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق از جمله روسیه ، قزاقستان ، ارمنستان و گرجستان عضو این سازمان هستند.
واحد احمداف کارشناس اقتصادی و نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان با اشاره به اهمیت عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی گفت : تحقق این مهم موجب تقویت ثبات در بازار داخلی می شود.
وی با اشاره به اینکه با عضویت جمهوری آذربایجان در سازمان تجارت جهانی هر نوع محصول و کالا را می توان وارد کرد، گفت: این امر مشکلات مشخص برای بازار و تولید کنندگان داخلی می تواند در پی داشته باشد و با توجه به اینکه در این ارتباط و نیز در خصوص عوارض گمرگی اختلاف نظر میان طرفین وجود دارد ، مساله تا به حل نتوانسته حل شود.
وی ابراز عقیده کرد که بطور کلی عضویت جمهوری آذربایجان در سازمان تجارت جهانی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و موجب فراوانی کالا و محصول در بازار داخلی می شود و تا حدی از انحصار گری در بازار جلوگیری خواهد کرد.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا