آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغ

جمهوری آذربایجان، ارمنستان را به انتقال آوارگان سوري به قره باغ متهم کرد

جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه ارمنستان را به انتقال آوارگان سوری به منطقه مورد مناقشه قره باغ متهم کرد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، آگشین مهدی اف، سفیر جمهوری آذربایجان در سازمان ملل متحد این اقدام را « روندی بسیار خطرناک با پیامدهای غیر قابل پیش بینی » توصیف کرد. جمهوری آذربایجان روز سه شنبه ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را به مدت یک ماه به عهده گرفت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، ارمنستان از پذیرش بیش از 10 هزار سوری ارمنی تبار از ابتدای مناقشه سوریه خبر داده است. اما گارن نظریان سفیر ارمنستان در سازمان ملل متحد اسکان این آوارگان را در قره باغ تکذیب کرد. وی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه این اظهارات را « کذب و تحریف واقعیت » توصیف و همتای جمهوری آذربایجانی خود را به « سوء استفاده از بحران سوریه با اهداف سیاسی » متهم کرد.
سفیر جمهوری آذربایجان در جمع خبرنگاران گفت‌: ما اخباری را مبنی اقدامات ( ارمنی ها ) برای تشویق برخی گروه های آوارگان سوری به سکونت در یک منطقه مورد مناقشه دیگر دریافت می کنیم».
وی افزود:‌ « ما می دانیم که آنها این کار را تاکنون شروع کردند. جمعیت ارمنی های سوریه 60 تا 100 هزار نفر برآورد می شود.
المار ممدیارف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان این موضوع را هفته گذشته در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کرد. وی گفت: « آخرین اخبار از انتقال ارمنی های سوری به قره باغ حکایت دارد و این سندی دیگر از سیاست توسعه طلبانه ارمنستان است».
ارمنستان و جمهوری آذربایجان از سال ها قبل درباره منطقه جدایی طلب قره باغ درگیر هستند. جدایی طلبان تحت حمایت ارمنستان در جنگ 1990 که 30 هزار کشته به جا گذاشت، منطقه قره باغ را از کنترل جمهوری آذربایجان خارج کردند. دو طرف به رغم سال ها مذاکره بعد از اعلام آتش بس در سال 1994 تاکنون به توافق نرسیدند.
باکو تهدید کرده است در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد این منطقه را با توسل به زور پس خواهد گرفت. ارمنستان نیز اعلام کرده است به هر اقدام نظامی همسایه خود پاسخ خواهد داد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا