آذربایجاناخبارایرانعمومی

جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در باکو

مراسم جشن ۲۲ بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، دوشنبه شب با حضور شمار زیادی از سفیران و دیپلمات های مقیم باکو، مقامات دولتی جمهوری آذربایجان و شخصیت های مذهبی، سیاسی و فرهنگی این کشور برگزار شد.

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر اجاق نژاد ، ا… شکور پاشازاده رییس اداره مسلمانان قفقاز ، شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در این مراسم حضور داشتند.
جواد جهانگیرزاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو طی سخنانی در این مراسم به تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی، پرداخت و گفت: ۴۰ سال قبل در چنین ایامی، جهان شاهد رخدادی عظیم با تبعات مهم منطقه ای و بین المللی بود و ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره)، مردمی ترین انقلاب جهان را به پیروزی رساندند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران، امروز از هر زمان قوی تر و مستحکم تر در مسیر آرمان های خود حرکت می کند. قدرت های متخاصم بین المللی در راس آن آمریکا و اسرائیل که از سال ها پیش وعده سقوط نظام ایران را می دادند، اینک اعتراف می کنند که ایران موثرترین نظام سیاسی در سرنوشت منطقه خاورمیانه است.
جهانگیرزاده گفت: مهمترین ارمغان انقلاب اسلامی برای ملت ایران آزادی و استقلال کشور بوده است و ما امروز در تصمیمات و اراده ملی خود به هیچ کشوری وابسته نیستیم.
سفیر ایران با بیان اینکه، ایران امروز به کشوری صاحب جایگاه در مقیاس جهانی تبدیل شده است، اظهار داشت: افزایش نرخ با سوادی به ۹۳ درصد، توسعه آموزش عالی با ۴٫۵ میلیون دانشجو، افزایش صادرات غیر نفتی به ۳۱ میلیارد دلار، تولید خودرو از ۱۵۰ هزار دستگاه به بیش از یک میلیون دستگاه نمونه هایی از پیشرفت های ایران طی چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.
جهانگیرزاده افزود: خودکفایی در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی، دستیابی به دانش هسته ای، رکوردهای کم نظیر در علوم پزشکی، فناوری نانو و تجهیزات نظامی نتیجه چهل سال مقاومت ملت ایران در مقابل استکبار جهانی است.
وی ادامه داد: تردیدی ندارم که تحریم های یک جانبه و غیرقانونی دولت جدید آمریکا در برابر عظمت ملت ایران محکوم به شکست است و این انقلاب با رهبری هوشیار خود همانند چهل سال گذشته مسیر خود را با قدرت طی خواهد کرد.
سفیر ایران در باکو، با اشاره به گسترش روابط دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان، گفت:ایران به اولین مقصد سفر های خارجی اتباع آذربایجان تبدیل شده و حجم تجارت دو کشور به مرز یک میلیارد دلار رسیده است.
جهانگیرزاده در ادامه افزود: تردد مسافر و کالا در تمامی مبادی مرزی زمینی دو کشور بصورت ۲۴ ساعته انجام می شود ، محصول مشترک خودروی دو کشور وارد بازار شده است ،مسیر راهبردی کریدور شمال – جنوب و اتصال راه آهن در آستارا بطور جدی در حال پیشرفت است.
وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان ، سخنران دیگر این مراسم نیز ضمن تبریک پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گفت: چهل سال پیش حادثه مهمی در عرصه سیاسی جهان رخ داد و انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید.
مصطفی اف، افزود: در دوران اخیر جمهوری اسلامی ایران در مسیر توسعه سریع و موفق حرکت کرده و با کشورهای زیادی روابط تجاری، اقتصادی خود را توسعه بخشیده و در نقشه سیاسی اقتصادی جهان جایگاه شایسته خود را یافته است.
وی افزود: ایران توانست در اثر پایبندی به اصل توسعه پایدار ملی، تولید ناخالص ملی کشور را تا میزان ۵ برابر و درآمد سرانه را به دو برابر افزایش داده و میزان ذخائر ارزی خود را چندین برابر کند.
مصطفی اف تاکید کرد که جمهوری آذربایجان، همواره به روابط خود با جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه ای می دهد و مناسبات دو جانبه هم در سطح منطقه ای و هم در سازمان های بین المللی در یک خط فزآینده و رو به رشد توسعه یافته و تقویت می شود.
وی افزود: من از مواضع عادلانه ایران که بر مبنای حقوق بین الملل در مناقشه ارمنستان – آذربایجان از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت می کند ، تشکر می کنم.
وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان با اشاره به امضای ۱۵۹ سند از جمله اسناد مهم اقتصادی بین دو کشور ، اظهارداشت: علاوه بر آن امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر و سند همکاری های تجاری – اقتصادی میان دولت های ساحلی خزر، نشان از گسترش همکاری ها دارد.
مصطفی اف گفت: کمیسیون مشترک اقتصادی و گروه دوستی پارلمانی در توسعه روابط دو کشور دارای نقش مهمی هستند و برگزاری سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک در باکو نتایج مفیدی خواهد داشت و توافقات جدیدی حاصل خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: حجم تجارت دو کشور در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با سال ۲۰۱۷ میلادی، حدود ۷۴ درصد افزایش یافته، و ایران تاکنون ۳٫۴ میلیارد دلار در آذربایجان سرمایه گذاری کرده که ۳٫۳ میلیارد دلار آن در حوزه نفت و ۱۲۰ میلیون دلار آن در بخش غیر نفتی بوده است.
به گفته وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان، حدود یک هزار شرکت ایرانی در زمینه های خدمات، مخابرات، تجارت، صنعت، ساختمان، بانک و بیمه، حمل و نقل و دیگر زمینه ها در آذربایجان فعالیت می کنند.
مصطفی اف اضافه کرد: سال گذشته در شهرک صنعتی نفتچالا مراسم افتتاح کارخانه خودروسازی خزر انجام شد که نشاندهنده کار مشترک و سرمایه گذاری مفید و موفقی است که راه را برای پیشبرد سایر برنامه ها فراهم می سازد.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا