آذربایجاناخبارایرانعمومیگرجستان

جشنواره فیلم های ایرانی در تفلیس آغاز شد

مراسم افتتاح جشنواره فیلم های ایرانی در گرجستان عصر امروز سه شنبه در تالار دانشگاه دولتی تفلیس آغاز شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفلیس، در اولین روز این جشنواره فیلم« آذر،شهدخت، پرویز و دیگران » با دوبله گرجی و زیر نویس انگلیسی به نمایش در آمد که با استقبال حاضران روبرو شد.
در این مراسم «سید جواد قوامی شهیدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران ، «حمید مصطفوی» رایزن فرهنگی کشورمان در گرجستان ، «گیورگی شاروا شیدزه» رئیس دانشگاه دولتی تفلیس و جمعی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه و نیز مسئولان و نمایندگان محافل فرهنگی و هنری گرجستان و علاقمندان سینمای ایران و ایرانیان مقیم این کشور حضور داشتند.
امروز در ادامه این جشنواره ، فیلم آپاندیس با زیر نویس زبان گرجی به نمایش در خواهد آمد و پس از نمایش فیلم جلسه معرفی سینمای ایران و نقد و بررسی این فیلم با حضور جناب آقای حسین نمازی کارگردان فیلم که از سوی بنیاد سینمایی فارابی به این جشنواره اعزام شده است برگزار خواهد شد.
رایزن فرهنگی ایران در تفلیس، طی سخنانی در مراسم افتتاح این جشنواره با اشاره به سابقه برگزاری جشنواره فیلم های ایرانی با همکاری دانشگاه دولتی تفلیس گفت:این استمرار از ارتباطی پویا و توفیق نسبی برگزارکنندگان و مخاطبان در دستیابی به زبانِ مشترک خبر می‌دهد که در نتیجه ‌ این تجربه‌ همکاری هر بار آسان‌تر و مفیدتر می‌شود.
رایزن فرهنگی ایران در تفلیس سپس با اشاره به جزئیات برنامه این جشنواره افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده در نظر داریم این جشنواره را امسال علاوه ‌بر تفلیس در شهرهای کوتایسی و باتومی نیز برگزار کنیم.
وی در ادامه به اشاره حضور فیلم های ایرانی درجشنواره های بین المللی تفلیس و باتومی و حضور ۵ فیلم شاخص گرجستان در ۳۶ جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ را خاطر نشان کرد و اظهار داشت: این اتفاق نشانگر علاقه روزافزون مردم ایران و گرجستان درآموختن از یکدیگر و تبادل ایده‌های مشترک است.
مصطفوی خاطر نشان کرد : ایران و گرجستان دارای تاریخ و فرهنگ غنی است و این محدود به افتخارات گذشته نیست و هنرمندان دو کشور دائماً درحال کشف زمینه‌های فرهنگی جدید هستند و با خلاقیتی بی‌نظیر و نوآوری مداوم به خصوص در صنعت موفق فیلم‌سازی و با کلاسی جهانی در میان تهیه‌کنندگان، کارگردانان و بازیگران فعالیت می‌کنند.
شاروا شیدزه رئیس دانشگاه دولتی تفلیس نیز با اشاره به همکاری خوب رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران با این دانشگاه گفت: این همکاری ها صرفا به فعالیت های علمی و آموزشی در حوزه توسعه مطالعات ایرانشناسی منحصر نمی شود بلکه در طول سال با برنامه های فرهنگی مشترک مانند برگزاری نمایشکاه های هنری ، جشنواره ها ی فیلم همراه بوده است.
وی در رابطه با همکاری های تنگاتنگ رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با دانشگاه دولتی تفقلیس در حوزه های فرهنگی و هنری ابراز قدردانی کرد. وی خاطر نشان کرد :برگزاری نمایشگاه و جشنواره فیلم های ایرانی با حضور هنرمندان سینمای ایران می توانند فرصت های مناسبی برای ظرفیت شناسی و همکاری مشترک در عرصه ها و موضوعات مختلف را فراهم سازند که با طراحی درست و هدف گذاری های دقیق بستر شکل گیری تولیدات مشترک و همسو را می توانیم فراهم کنیم.
همزمان با برگزاری جشنواره فیلم های ایرانی نمایشگاه عکس « راه آبی ابریشم از سیراف تامکران » در سالن نمایشگاه دانشگاه دولتی تفلیس برپا شده که میهمانان از آثار منتخب تعدادی از هنرمندان عکاس ایرانی که به نمایندگی توسط حسین ایزد پناه برگزار شده از آثار عکاسی هنرمندان بازدید کردند که همزمان موسیقی زنده توسط سه نفر از هنرمندان ایرانی مقیم تفلیس اجرا شد که با استقبال بازدیدکنندگان همراه بود.
این جشنواره یک هفته ادامه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا