آذربایجانروسیه

تیغ آذربایجان در پای روس‌ها/ خط لوله‌ای که روسها را تضعیف می‌کند

احداث خط لوله‌ای که قرار است از وابستگی اروپا به گاز روسیه بکاهد، حکم تیغی است در پای روسیه.
 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی مجلۀ کوریه انترناسیونال، پس از سالها تعلیق فعالیت؛ کنسرسیوم گازی شاه دنیز2 متشکل از شرکت‌های بریتیس پترولیوم، استات اویل نروژی، توتال فرانسوی، لوک‌اویل روسی، نیکو ایرانی و شرکت سوکار آذربایجانی، چند روز پیش پروژۀ خط لولۀ گاز ترانس آدیاتیک(TAP)(تپ) را کلید زدند؛ پروژه‌ای که قرار است گاز دریای خزر را به اروپا منتقل کند که البته پروژۀ تپ تنها بخشی از آنست.

پروژۀ تپ که گفته می‌شود پایان مهمی برای خط لولۀ ناباکو بود، به دلایل متعدد فنی مورد توجه و حمایت اروپا و آمریکا و در نهایت اجرایی شدن قرار گرفت؛ یکی از دلایل مهم آن کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه است.
خط لولۀ گازی تپ که نزدیک به 800 کیلومتر طول دارد، مرز یونان-ترکیه را از طریق یونان، آلبانی و در نهایت آدریاتیک به ایتالیا متصل و در سال 2018-2019 گاز دریای خزر را در حجم 10 میلیارد مترمکعب به ایتالیا می‌رساند. گفته می‌شود در میان مدت نیز کشورهای کرواسی، مونته نگرو، بلغارستان نیز از طریق انشعاب خط لولۀ تپ به جمع دریافت کنندگان گاز آذربایجان(تا حجم 20 میلیارد مترمکعب) می‌پیوندند.
آیقیون بادالووا، کارشناس آذربایجانی در این باره در پایگاه اینترنتی ترند می‌گوید: این لحظه‌ای تاریخی برای بازار اروپاست چرا که اولین بار است که گاز از مسیر جدید و جایگزین به این قاره می‌رسد. آنچه که در این میان اهمیت دارد انتقال گاز آذربایجان از مسیر تازه‌ به سمت اروپاست که برای آذربایجان بازارهای تازه‌ای را ایجاد خواهد کرد. گفتنی است آذربایجان پیشتر گازش را به روسیه، گرجستان و ترکیه صادر می‌کرد.
الهام علی یف، رییس‌جمهور آذربایجان نیز در این باره می‌افزاید: “تنها باید امیدوار باشیم که حجم گاز صادراتی آذربایجان به اروپا کاهش نمی‌یابد چرا که آذربایجان نزدیک به 2000 میلیارد مترمکعب ذخایر ثابت شدۀ گاز در اختیار دارد و اروپا می‌تواند به بازار اصلی ما تبدیل شود.” دولت آذربایجان قصد دارد پس از سال 2025 صادرات گاز خود به اروپا را(از میادین گازی آبشران، امید و..) افزایش دهد. مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا دربارۀ خط لولۀ جدید گازی می‌گوید: این خط لوله یکی از پایۀ مهم امنیت انرژی اروپاست.
میخائیل کورچمکین، کارشناس روسی دربارۀ این خط لوله می‌گوید: گازپروم، غول بزرگ گازی روسیه که 26% از گاز مصرفی اروپا را در سال 2012 تأمین کرد، با این اقدام رقیب تازه‌ای یافته است. پروژه روسی سوت استریم (South Stream) با حجم 63 میلیارد مترمکعب( با حضور شرکت‌های گازی انی ایتالیا، گازپروم روسیه و اوداف فرانسه) نیز با این اوصاف راه درازی در پیش دارد، چرا که هرچند این پروژه مسیر دیگری در مقایسه با لولۀ تپ دارد، اما با این حال هدف هر دو بازار یکی است (اروپای جنوبی و غربی)
از سویی انتظار می‌رود متعاقب کاهش درخواست گاز از سوی اروپا(به دلیل بحران اقتصادی)، موضع گازی روسیه در قبال اروپا تضعیف شود. با این حال برخی کارشناسان بر این باورند که آذربایجان نمی‌تواند رقیب گازپروم در بازارهای اروپایی باشد، چرا که حجم 10 میلیارد مترمکعبی که قرار است خط لولۀ تپ به اروپا منتقل کند، به مثابۀ قطرۀ کوچکی در برابر حجم ارسالی گازپروم به اروپاست.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا