آذربایجاناخبارعمومی

تکمیل خط لوله صادرات گاز جمهوری آذربایجان به اروپا تا سال ۲۰۲۰

مدیر امور روابط بین‌الملل خط لوله انتقال گاز ترانس آدریاتیک از بهره برداری این پروژه تا اکتبر ۲۰۲۰ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری آناتولی، وگار ویسل‌اف، مدیر امور روابط بین‌الملل خط لوله انتقال گاز ترانس آدریاتیک (تاپ) در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار آناتولی به شرح روند پیشرفت این پروژه پرداخت.

وی در این رابطه تصریح کرد: پروژه تاپ تا اکتبر ۲۰۲۰ آماده انتقال گاز شاه دنیز به اروپا خواهد بود. برای این پروژه ۴,۵ میلیارد یورو سرمایه گذاری و ۹۹ درصد از خطوط انتقال در کشورهای یونان، آلبانی و ایتالیا تعبیه شده است.

ویسل‌اف خاطر نشان کرد: بیش از ۹۰ درصد پروژه در مرحله مهندسی، تدارک و ساخت به اتمام رسیده و براساس جدول زمانی در حال پیشرفت است.

گفتنی است مراسم افتتاح بخش آسیایی پروژه خط لوله انتقال گاز طبیعی ترانس آناتولی ( تاناپ) به تاپ ۳۰ نوامبر سال جاری با حضور رجب طیب اردوغان و الهام علی‌اف، روسای جمهور ترکیه و آذربایجان در شهر ایسپالای ادیرنه برگزار شد.

گفتنی است پروژه تاناپ، گاز طبیعی آذربایجان را به ترکیه و سپس اروپا منتقل خواهد کرد. کریدور جنوبی گاز که بخش مهم آن را تاناپ با حدود ۸۵۰ کیلومتر تشکیل می‌دهد ۳۵۰۰ کیلومتر طول دارد و از ۶ کشور عبور می‌کند و هزینه کل آن نیز ۴۰ میلیارد دلار برآورد می شود.

پروژه کریدور جنوبی گاز از فاز دوم میدان گازی شاه دنیز در جمهوری آذربایجان آغاز شده و با خط لوله قفقاز جنوبی، پروژه خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولی (TANAP) و خط لوله انتقال گاز ترانس آدریاتیک (TAP) ادامه و توسعه می یابد.

با پایان ساخت خط لوله ترانس آناتولی تا خاک ترکیه در سال ۲۰۱۸، جمهوری آذربایجان سالانه ۶ میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر می‌کند. از سال ۲۰۲۰ نیز توسط این خط لوله سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز این کشور به اروپا انتقال خواهد یافت.

شرکت انرژی سوکار (SOCAR) آذربایجان ۵۸ درصد، بوتاش ترکیه ۳۰ درصد و بریتیش پترولیوم نیز ۱۲ درصد از سهام این پروژه را در اختیار دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا