آذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

تشکیل کارگروه راهگذار شمال-جنوب میان ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان

وزرای راه جمهوری اسلامی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان توافق کردند کارگروهی به منظور فعال سازی راهگذر شمال-جنوب تشکیل دهند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در این دیدار که در شهر بندری سوچی در ساحل دریای سیاه در روسیه برگزار شد، مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران و یوری چیتاتاریوف وزیر امور قفقاز شمالی روسیه نیز حضور داشتند.

این نشست سه جانبه به منظور بررسی ابعاد و موضوعات راهگذر شمال – جنوب و تهیه نقشه راه فعال سازی آن برگزار شد.

محمد اسلامی وزیر راه ایران، یوگنی دیتریخ وزیر حمل و نقل روسیه و رامین قلیزاده وزیر حمل و نقل جمهوری آذربایجان در این دیدار سه ساعته همچنین ابعاد گمرگی، ریلی و جاده ای راهگذر شمال جنوب را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

راهگذر شمال – جنوب مسیر اصلی تکمیل گذرگاه ترانزیتی ۷۲۰۰ کیلومتری هلسینکی در فنلاند و بمبئی هندوستان است که ارتباط شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان به کشورهای حوزه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا برقرار می کند.
افزون بر مسیر اصلی، شاخه های انشعابی این گذرگاه بین قاره ای به طول هزاران کیلومتر دهها کشور دورتر را در آسیا و اروپا به هم پیوند خواهد داد و یکی از اقتصادی ترین مسیرهای جاده ای بین المللی می شود.
این کریدور افزون بر کوتاه کردن ۴۰ درصدی طول مسیر ارتباطی آسیا و اروپا، حدود ۳۰ درصد از هزینه‌های حمل و نقل را نیز کاهش می دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا