آذربایجاناخبارایرانعمومی

تشریح دلایل کاهش سطح آب دریای خزر از سوی مقام آذری

راسم ستارزاده، مسوول بخش سیاست های زیست محیطی وزارت محیط زیست و ذخایر طبیعی جمهوری آذربایجان چند عامل طبیعی را از دلایل عمده کاهش سطح آب دریای خزر عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، ستارزاده روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: با توجه به این  که دریای خزر یک حوضه آب داخلی است ، تغییرات دوره ای در سطح آن اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: آب و هوا عامل اصلی در تغییر سطح آب دریای خزر است و تغییرات در سطح آب دریا بیشتر به عناصر تعادل آب یعنی رودخانه های که به خزر می ریزند و نیز میزان بارندگی و تبخیر بستگی دارد.

ستارزاده اظهار داشت: تغییرات تکتونیکی در بستر دریا نیز از عامل تاثیر کننده به سطح آب خزر می باشد.

به گفته وی، در حال حاضر کاهش جریان آب رودخانه ولگا که عمده منبع آبی دریای خزر به شمار می رود، مشاهده می شود.

این  مقام آذری تصریح  کرد: در نیمه اول سال گذشته میلادی میزان سالانه جریان آب در دهانه رودخانه ولگا  ۱۱۴ کیلومتر مکعب بوده است که از میزان متوسط چند ساله ( ۱۴۶ کیلومتر مکعب ) بطور قابل توجهی کمتر می باشد.

ستارزاده در باره تغییرات صورت گرفته در سالهای اخیر در سطح آب دریای خزر گفت : سطح آب دریای خزر در سال ۱۹۷۷ میلادی به پایین‌ترین سطح در قرن بیستم میلادی رسیده بود.

وی تصریح  کرد: این درحالی است که در مرحله بعدی شامل سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۵ سطح آب دریا ۲.۵ متر افزایش پیدا کرد که  در سالهای بعدی دوباره کاهش سطح آب خزر مشاهده می شود.

مسوول بخش سیاست های زیست محیطی وزارت محیط زیست و ذخایر طبیعی جمهوری آذربایجان با اشاره به این که از سال ۲۰۰۶ میلادی کاهش سطح آب دریای خزر مشاهده می شود، گفت: در سال ۲۰۱۹  میلادی میانگین  سطح سالانه دریای خزر بر اساس سیستم بالتیکی ۲۷.۸۹ متر منفی ثبت شده است که  از سطح آب سال ۱۹۷۷ میلادی ۱.۱ متر بالاتر می باشد.

این مقام آذری با اشاره به این که پیش بینی های بلند مدت در باره سطح آب دریای خزر امکان پذیر نمی باشد ، افزود: هیچ کدام از پیش بینی های در این زمینه  تا به امروز در سطح بلند مدت، قابل توجیه نبوده است.

ستار زاده گفت: با این حال از سوی کمیته هماهنگی هواشناسی دریای خزر بر اساس داده های مشترک پنج کشور حاشیه دریای خزر سناریوهای نیمه سالانه در باره سطح آب دریا  تهیه می شود و طبق آخرین  سناریو در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی سطح آب خزر در مقایسه با سال گذشته نسبتا پایینتر خواهد بود.

وی در پاسخ به سووالی در باره تهدیدات  ناشی از سطح آب دریای خزر گفت: در حال حاضر سطح  آب دریای خزر برای محیط زیست ، سلامتی انسانها و فعالیت های اقتصادی  تهدیدی ایجاد نمی کند ولی روند کاهش سطح آب اگر چه به مدت زمان طولانی ادامه یابد، می تواند برای برخی حوزه های اقتصادی و بخصوص عملیات استخراج نفت و گاز در دریا، حمل و نقل دریایی و فعالیت بنادر تاثیر منفی داشته باشد.

او افزود: در حال حاضر  در ایستگاههای هواشناسی اداره ملی هواشناسی مشاهدات مرتب انجام می گیرد و به نهادهای مربوطه که فعالیت آنها بستگی به دریا دارد ، اطلاعات لازم در باره سطح آب خزر ارایه می شود که آن را در فعالیت و برنامه های آتی مد نظر داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا