آذربایجاناخبارعمومی

تشریح آداب و رسوم عید نوروز در جمهوری آذربایجان از سوی نائب رییس حزب اسلام آذربایجان

«حاج الهام علی‌اف» ضمن تشریح آداب و رسوم عید نوروز در جمهوری آذربایجان، گفت: یکی از مهم‌ترین اعمال دین مقدس اسلام این است که انسان‌ها نسبت به یکدیگر دچار کینه و کدورت نباشند و صله رحم را برپا نگه دارند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، امروزه اگرچه مردم جمهوری آذربایجان، اول ژانویه را به عنوان مبنای سال میلادی جشن می‌گیرند، اما عید نوروز را از رسوم آبا و اجدادی خود می‌دانند و نسبت به آیین‌های فرهنگی آن دیدگاه ویژه‌ای دارند. عید نوروز پس از استقلال آذربایجان، بار دیگر در میان خانواده‌های این کشور رایج شده و این عید به صورت رسمی در فرهنگ مردم جمهوری آذربایجان جای خود را باز کرده است.

مردم این کشور همزمان با فرا رسیدن عید نوروز، دید و بازدید‌های خویشاوندی را آغاز کرده و غبار از چهره خانه‌هایشان می‌زدایند. در این کشور نیز همانند ایران مردم با آغوشی باز به استقبال بهار رفته و این عید صلح و دوستی را گرامی می‌‌دارند.

خبرگزاری ایکنا در این خصوص گفتگویی را با «حاج الهام علی‌اف» نایب رئیس حزب اسلام آذربایجان انجام داده است که در آن آداب و رسوم نوروز در این کشور و دیدگاه دین اسلام در مورد این عید باستانی مورد بررسی قرار می گیرد.

نایب رئیس حزب اسلام آذربایجان، گفت: نوروز در نیم کره شمالی با آغاز بهار از لحاظ نجومی و با برابری روز و شب مصادف با روزهای ۲۰ و ۲۱  مارس جشن گرفته می‌شود. مردم زیادی در جهان آمدن بهار را به معنای زنده شدن طبیعت می‌دانند و با برگزاری جشن‌‌ها و مراسم‌های مختلف اولین روز بهار را به عنوان شروع سال نو گرامی می‌دارند.

وی افزود: از دیرباز در آذربایجان نیز همانند برخی کشورهای شرقی، مردم با فرا رسیدن بهار به مثابه شروع سال جدیدی می‌نگرند و با جشن و سرور از آن استقبال می‌کنند.

آداب و رسوم عید نوروز در جمهوری آذربایجان/ تأکید دین اسلام بر اهمیت صله‌رحم / در حال تکمیل
حاج الهام علی‌اف، در ادامه گفت: البته باید این نکته را یادآور شد که  مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۰ میلادی روز ۲۱ مارس برابر ۱ فروردین را به عنوان روز جهانی نوروز به ثبت رسانده است.

نایب رئیس حزب اسلام آذربایجان، تصریح کرد: همانگونه که برخی از ملل متناسب با ویژگی‌های ملی، محلی و نژادی خود جشن‌های گوناگونی را در ایام نوروز برگزار می‌کنند، مردم آذربایجان نیز این عید را با آئین‌ها و مراسم‌های مختص خود گرامی می‌دارند.

آداب و رسوم عید نوروز در جمهوری آذربایجان/تأکید دین اسلام بر اهمیت صله‌رحم / در حال تکمیل

شیرینی شکربورا

 

وی در خصوص برخی آداب و رسوم مردم جمهوری آذربایجان در عید نوروز، گفت: در کشور ما پیش از رسیدن نوروز مردم برای عید آماده می‌شوند. همسایه‌ها و اعضای خانواده گردهم آمده شیرینی‌های مثل باقلوا، شکربورا و قوقال را که زینت سفره‌های آذربایجان است آماده می‌کنند.

حاج الهام علی‌اف، ادامه داد: همچنین مردم آذربایجان سبزه را که نوید و سمبل آمدن بهار، زنده شدن طبیعت، کشاورزی و روزی و برکت است، می‌رویانند. از طرفی دیگر در سفره نوروز آذربایجان تخم‌مرغ‌هایی که آن را به رنگ قرمز درآورده‌اند، جایگاه ویژه‌ای دارد. تعدادی شمع را نیز روشن کرده و در سفره قرار می‌دهند.

آداب و رسوم عید نوروز در جمهوری آذربایجان/تأکید دین اسلام بر اهمیت صله‌رحم / در حال تکمیل
وی با بیان این که دین اسلام همواره بر مسئله دوستی و برادری تأکید دارد، افزود: یکی از ویژگی‌های اصلی عید نوروز آن است که در آن افرادی که نسبت به یکدیگر کدورتی دارند، آشتی می‌کنند و با فراموش کردن دلخوری‌های گذشته به دیدار همدیگر می‌روند. این یکی از مهم‌ترین اعمال دین مقدس ما است که انسان‌ها نسبت به یکدیگر دچار کینه و کدورت نباشند و صله رحم را برپا دارند.

نایب رئیس حزب اسلام آذربایجان، تصریح کرد: در روایات آمده است؛ هنگامی که از ائمه اطهار (ع) در مورد عید نوروز سؤال می‌شود، فرموده‌اند در صورتی که عمل گناهی در آن انجام نشود، مابقی اعمال با تعالیم دین مقدس اسلام همخوانی دارد و به همین دلیل در برگزاری این عید هیچ مانعی وجود ندارد.

وی در پایان با اشاره به نقش و اهمیت نوروز در افزایش تعاملات بین‌المللی، گفت: طبیعتا هر دولتی در روابط خود با کشوری دیگر باید منافع ملی و معنوی هر دو ملت را در نظر بگیرد. از آنجایی که عید نوروز دارای ریشه‌های کهن است، برگزاری آن باعث افزایش ارتباطات فی مابین و رفع اختلاف میان ملت‌ها می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا