آذربایجاناخبارارمنستانتحليل ها

تشدید درگیری‌های لفظی مقامات جمهوری آذربایجان و ارمنستان/ تحلیل

«حکمت حاجی اف» سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری آذربایجان به اظهارات تهدید آمیز نخست وزیر ارمنستان واکنش نشان داد.
به گزارش  مرکز فرهنگی قفقاز، «حکمت حاجی اف» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به اعزام فرزند «نیکول پاشینیان» به خدمت سربازی در خطوط تماس، گفت: حکومت پاشینیان به جای اقدامات جدی برای حل مشکلات مهم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، گام‌های عوام فریبانه ای برای ارتقای وجهه خود بر می دارد.
پیش ازاین «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، جمهوری آذربایجان را به نقض مقررات آتش بس متهم کرده و گفته بود: جمهوری آذربایجان، نیروهای نظامی خود را در خطوط تماس و جمهوری خودمختار نخجوان متمرکز کرده است.
نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستانمقام های ایروان تصور می کنند که نحوه تمرکز نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان در خطوط تماس و منطقه نخجوان، به گونه ای است که احتمال از سر گیری جنگ را تقویت می کند.
بویژه که این نوع تمرکز نیرو، در دوره پیش از درگیری های ماه آوریل سال ۲۰۱۶ مشاهده می شد که به از سر گیری جنگ انجامید.
در واقع، این نحوه نگرش مقام های ارمنستان نشان دهنده اوج بی اعتمادی به طرف متخاصم است.
در عین حال، طرف آذری نیز موضع مشابهی در قبال طرف ارمنی دارد و به نظر می رسد از بی اعتمادی به طرف مقابل ناشی می شود.
در این ارتباط، «هراند ملیک شاهنظریان» کارشناس سیاسی ارمنستان گفت:
“هیچ تغییری در دیدگاه های افراطی و مواضع جنگ طلبانه مقام های باکو ایجاد نشده است و ما شاهد این موضوع در اظهارات و موضع گیری های آن ها هستیم.”
این نگاه بدبینانه به طرف آذری درحالی است که نیکول پاشینیان در ابتدای به دست گرفتن مقام نخست وزیری در ارمنستان، گفته بود: تا زمانی که مقام های محلی قره باغ در مذاکرات صلح حضور ندارند، این مذاکرات به نتیجه مطلوب منتهی نخواهد شد.
در حقیقت، آقای پاشینیان با ضروری و اجتناب ناپذیر خواندن مشارکت ارامنه قره باغ در گفتگوهای صلح تا حدود زیادی بر روند گفتگوهای سال های اخیر باکو و ایروان با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، تاثیر منفی بر جای گذاشته است.
به همین دلیل و در پی اظهارنظرهای مشابه طرفین مناقشه قره باغ، موجب شده است روند بی اعتمادی میان طرفین متخاصم هر روز ابعاد پیچیده تری به خود بگیرد.
در مجموع، به نظر می رسد که مقام های ایروان با طرح مواضع تکراری نظیر مشارکت ارامنه قره باغ در گفتگوهای صلح، تلاش می کنند مذاکرات سال های گذشته رهبران باکو و ایروان را بی اعتبار جلوه دهند.
بدیهی است که تغییر مواضع ارامنه در قبال گفتگوهای صلح با طرف آذری را نمی توان بی ارتباط با مشورت با طرف یا طرف های ثالث خارجی قلمداد کرد.
به منظور تحقق این هدف، درگیری های لفظی مقام های باکو و ایروان امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.
نویسنده: محمدعلی طالبی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا