آذربایجاناخبارارمنستانترکیهعمومی

ترکیه اعلام ۲۴ آوریل به عنوان «سالروز نسل‌کشی ارامنه» توسط فرانسه را محکوم کرد

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که اعلام ۲۴ آوریل به عنوان «سالروز نسل‌کشی ارامنه» توسط ماکرون، رییس جمهور فرانسه را به شدت محکوم می‌کنیم.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آناتولی،ابراهیم کالین، طی سخنانی افزود: ادعای«نسل‌کشی ارامنه» یک دروغ سیاسی است که پایه و اساس حقوقی نداشته و مغایر با واقعیات تاریخی است. این ادعا از نظر ترکیه مردود است.
امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه روز ۲۴ آوریل (چهارم اردیبهشت) را در کشورش روز گرامیداشت یاد قربانیان «نسل کشی» ارامنه اعلام کرد.
این تصمیم که دیروز اتخاذ شد تنش میان ترکیه و کشورهای اروپایی را افزایش داده است.
فرانسه به طور رسمی در سال ۲۰۰۱ میلادی کشتار ارامنه را به عنوان «نسل کشی» به رسمیت شناخت.
رییس جمهوری فرانسه روز سه شنبه در ضیافت شام شورای هماهنگی سازمان های ارامنه در فرانسه به نقش کشورش در محکومیت کشتار ارامنه توسط امپراتوری عثمانی اشاره کرد.
به گفته امانوئل ماکرون، فرانسه یکی از اولین کشورهایی بود که «تعقیب مرگبار ارامنه در زمان امپراتوری عثمانی» را محکوم کرد.
ترکیه سال گذشته به احتمال اعلام روزی برای گرامیداشت یاد قربانیان «نسل کشی» ارامنه در فرانسه به تندی واکنش نشان داده بود.
هر چند ترکیه کشتار شماری از ارامنه در زمان جنگ جهانی اول را پذیرفته است اما آمارهای ارائه شده در این زمینه را قبول ندارد.
آنکارا همچنین کشتار ارامنه توسط امپراتوری عثمانی را «سازمان یافته» نمی داند و به همین دلیل بر این باور است که این قتل عام «نسل کشی» نبوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا