آذربایجاناخبارعمومیگرجستان

تداوم تنش مرزی میان جمهوری آذربایجان و گرجستان

رسانه های جمهوری آذربایجان از تداوم تنش مرزی میان این کشور و گرجستان در منطقه مورد اختلاف دو کشور که باکو آن را «کِشیکچی داق» و تفلیس آن را «معابد داوید گارِجی» می نامند، خبر دادند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از سایت اینترنتی  مدرن جمهوری آذربایجان، لیلا عبداله اوا، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان گفت: باکو آماده است نشانه گذاری در مرز مشترک با گرجستان را در کوتاه ترین زمان ممکن به اتمام برساند.
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان گفت: مجموعه معابد «کشیکچی داق» در ارتفاعات میان جمهوری آذربایجان و گرجستان در منطقه ای به وسعت ۲۵ کیلومتر پراکنده شده اند که این مجموعه از آثار دینی  برخوردار بوده و به دو بخش تقسیم شده اند که مرز دو کشور در این منطقه باید با هماهنگی و در چارچوب دوجانبه نشانه گذاری شوند.
ماهر درزی اف، یکی از نمایندگان آذری در مجلس گرجستان نیز گفت: بیش از ۲۰ سال است که مذاکرات مرزی میان گرجستان و جمهوری آذربایجان جریان دارد و این منطقه مورد اختلاف دو کشور است. گرجی ها آن معابد را به لحاظ تعلق به گرجی های مسیحی مهم می دانند و جمهوری آذربایجان نیز آن را بخشی از آثار آلبان ها می داند و هر از گاهی این مساله مطرح می شود.
روسلان حاجی اف، یکی دیگر از نمایندگان آذری مجلس گرجستان گفت:  هیچ مساله مرزی مورد اختلافی میان دو کشور وجود ندارد و این مساله مربوط به دو دولت، حل خواهد شد. پخش سخنان غیرمسئولانه برخی سیاستمداران در شبکه تلویزیونی «روستاوی ۲» درست نیست. دو کشور برادر هستند و این برادری حفظ خواهد شد.
شبکه «روستاوی ۲» از افزایش غیرعادی شمار مرزبانان جمهوری آذربایجان در منطقه مورد اختلاف با گرجستان خبر داده و برخی سیاستمداران و فعالان حزبی گرجی نیز تهدید کرده اند که در صورت تداوم اقدامات جمهوری آذربایجان، پانصد هزار نفر آذری های گرجستان را از این کشور اخراج خواهند کرد.
میرتقی اسدوف، رییس «اداره عالی دینی مسلمانان گرجستان» خواستار شد مسایل میان دولت ها گریبانگیر شهروندان مسلمان گرجستان نشود.
رسانه های باکو و تفلیس خبر می دهند پس از سخنان سالومه زورابیشویلی، رییس جمهوری گرجستان مبنی بر ضرورت نشانه گذاری سریع مرزهای مشترک با جمهوری آذربایجان، مرزبانان این کشور حضور زائران گرجستانی در معابد «کشیکچی داق» را محدود کرده اند.
جمهوری آذربایجان این منطقه را به علت تعلق به دوره تاریخی آلبانیای قفقاز، متعلق به خود و گرجستان نیز این منطقه را متعلق به این کشور می داند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا