آذربایجاناخبارارمنستانروسیهعمومیقره باغقره باغ

تحلیلگر سیاسی جمهوری آذربایجان: اگر جنگ قره باغ ادامه پیدا می کرد ارتش آذربایجان خان کندی را نیز تحت کنترل خود در می آورد

زرتشت علیزاده: اگر روند جنگ قره باغ به همان صورت پیش می رفت، طی دو سه روز خان کندی، مرکز قره باغ هم به کنترل جمهوری آذربایجان در می آمد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، زرتشت علیزاده، تحلیلگر برجسته مسائل سیاسی جمهوری آذربایجان گفت: « اگر روند جنگ قره باغ به همان صورت پیش می رفت، طی دو سه روز خان کندی، مرکز قره باغ هم به کنترل جمهوری آذربایجان در می آمد. اما روسیه نمی توانست اجازه بدهد مساله قره باغ که امکان کنترل منطقه قفقاز جنوبی را برای مسکو فراهم می کند، به زودی به پایان خود برسد. به همین خاطر، روسیه جمهوری آذربایجان را تهدید و جنگ را متوقف کرد و توافق آتش بس را به امضای آذربایجان رساند.»
زرتشت علیزاده گفت: « با این حال، شروط توافق برای جمهوری آذربایجان شرافتمندانه است. زیرا، ارتش ارمنستان از قره باغ کوهستانی خارج شده و شهر شوشا در اختیار آذربایجان قرار گرفته و ارتش آذربایجان نیز در سایر اراضی که بازپس گرفته است، کنترل کامل خواهد داشت. برای تضمین امنیت ارامنه ای هم که به جمهوری آذربایجان اعتماد ندارند، نیروهای صلح بان روسیه مستقر شده اند.»
زرتشت علیزاده گفت: « اکنون این وضعیت خطرناک بروز کرده است که سخنان اخیر ولادیمیر پوتین نشان می دهد که روسیه تمایل دارد ارمنستان استقلال قره باغ را به رسمیت بشناسد و پس از آن نیرو های وابسته روسیه در جهان نیز همین کار را خواهند کرد و این وضعیت دشواری را در صحنه بین المللی برای جمهوری آذربایجان ایجاد می کند. اگر شبکه تلویزیون دولتی آذ تی وی جمهوری آذربایجان اهانت و نفرت پراکنی به ارامنه را متوقف نکند، این خطر وجود خواهد داشت.»
زرتشت علیزاده افزود: « جمهوری آذربایجان باید برای دفع این خطر، سیاست خود را در قبال ارامنه تغییر دهد و با شفافیت کامل و حتی با دعوت از غربی ها مرزها و مسیرهای ارتباطی خود با ارمنستان را بگشاید و به باز شدن راه های تجاری و انسانی میان ارمنستان و ترکیه نایل شود و به سایت تحقیر و اهانت به ارامنه پایان دهد و در کل نشان دهد که با ملت ارمنی هیچ گونه دشمنی ندارد. »
این تحلیلگر آذربایجانی در خصوص مسئولیت ارامنه در قبال ترورهای انجام شده در جمهوری آذربایجان نیز گفت: « مردم جمهوری آذربایجان باید از این مفهوم مسئولیت جمعی که به دوره بربریت و قبایل وحشی تعلق دارد، خلاص شود. هیچ ملت و جامعه ای بخاطر جنایاتی که افراد تروریست و جانیان منسوب به آن ملت و جامعه مرتکب می شوند، مسئولیت جمعی ندارد. در میان ما هم جانیانی وجود دارند که قتل می کنند و سر و گوش می برند، مگر تمامی ما آذربایجانی ها بخاطر جنایت آن جانیان مسئولیت جمعی داریم؟ ملت ارمنی نیز بخاطر جنایتکاران و تروریست های منسوب به این ملت مسئولیت جمعی ندارد. طی صد سال گذشته، آذربایجانی ها و ارامنه 75 سال را با صلح و صفا در کنار هم زندگی کرده اند و 25 سال جنگیده اند که عامل این دشمنی و جنگ نیز نیروهای خارجی بوده اند که با استفاده از عوامل خود در میان این دو ملت، دشمنی و جنگ ایجاد کرده اند. اکنون هم آذربایجانی ها و ارامنه می توانند در صلح زندگی کنند.»

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا