آذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیگرجستان

تجارت ۲۳ میلیارد دلاری کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا

حجم تجارت میان کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۶ ماهه نخست سال جاری میلادی به بیش از ۲۳ میلیارد دلار رسید.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی آکای پرس، در نیمه اول سال ۲۰۱۹ میلادی تجارت میان کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ۲۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید که برابر با ۹۵٫۲ درصد از کل تجارت میان این کشورها در سال گذشته میلادی است.

از حجم کل این تجارت، ۱۴٫۷ میلیارد دلار برای روسیه، ۵٫۵ میلیارد دلار برای بلاروس، ۲٫۴ میلیارد دلار برای قزاقستان، ۲۵۴ میلیون دلار برای ارمنستان و ۲۱۰ میلیون دلار برای قرقیزستان می باشد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک اتحادیه اقتصادی است که اعضای آن بیشتر کشورهای شمال منطقه اوراسیا، در شرق اروپا هستند. در سال ۲۰۰۷، روسیه، قزاقستان و بلاروس درباره ایجاد یک اتحادیه گمرکی میان خود به توافق رسیدند.

در سال ۲۰۰۹، ابتدا توافقاتی میان مسکو، آستانه و مینسک در خصوص ایجاد تعرفه گمرکی مشترک (ایجاد کد مشترک به جای قوانین داخلی) صورت پذیرفت و در نهایت، توافقات مذکور به امضای رؤسای جمهوری سه کشور رسید و بدین ترتیب، اتحادیه گمرکی در سال ۲۰۱۰ میان این سه کشور شروع به فعالیت کرد.

ایده تأسیس فضای واحد اقتصادی موجب شد رؤسای جمهور روسیه، بلاروس، قزاقستان توافقنامه ایجاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در سال ۲۰۱۴ امضاء کنند که در اول ژانویه سال ۲۰۱۵ اجرایی شود. ارمنستان در ۲ ژانویه ۲۰۱۵ و قرقیزستان در ۶ اوت ۲۰۱۵ به عضویت کامل اتحادیه اقتصادی اوراسیا درآمدند.

در حال حاضر، اعضای این اتحادیه روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان هستند که عضو اتحادیه گمرکی اوراسیا نیز هستند. تاجیکستان، گرجستان، ازبکستان، مولداوی، اوکراین، پاکستان، ترکیه، ایران، چین و ویتنام نیز از دیگر گزینه‌های احتمالی عضویت در این اتحادیه اوراسیا هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا