اخبارایرانعمومیگرجستان

تاکید بر گسترش روابط علمی و آموزشی ایران و گرجستان

گسترش روابط علمی و آموزشی ایران و گرجستان در هفتمین کنفرانس دانشجویی که از سوی دانشگاه بین المللی قفقاز گرجستان با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان درتفلیس برگزار شد، مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، این کنفرانس بین المللی با حضور سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان، مسئولان، اساتید و جمعی از دانشجویان دانشگاه بین المللی قفقاز گرجستان برگزار شد. سید جواد قوام شهیدی سفیر ایران در گرجستان یادآورشد که نظر به مجاورت جمهوری اسلامی با کشورهای قفقاز جنوبی و موقعیت ژنوپلتیک این منطقه در عرصه جهانی، وضعیت کشورهای قفقاز جنوبی از نظر سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی برای ایران بسیار مهم است. وی بر نقش فعال ایران در ایجاد صلح، ثبات و انتقال انرژی و رفع مناقشه های منطقه ای و تلاش جدی برای گسترش همکاری های دو جانبه و منطقه ای تاکید کرد. حمید مصطفوی رایزن فرهنگی کشورمان در گرجستان نیز گفت: ایران و گرجستان با داشتن تاریخ و فرهنگ مشترک نقش مهمی در ثبات و پیشرفت همه جانبه منطقه بر عهده دارند.

وی بهره گیری از روابط دانشگاهی و دیپلماسی آموزش عالی را در توسعه مناسبات دو کشور بسیار مؤثر دانست.

مصطفوی افزود: اکنون در دانشگاه های گرجستان در سطوح مختلف تحصیلات تکمیلی حدود یکهزار دانشجوی ایرانی مشغول تحصیل هستند و ضرورت دارد موانع و مشکلات فراروی توسعه ارتباطات علمی و دانشگاهی دو کشور از جمله به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی دانشگاه های دو کشور برطرف شود تا زمینه تبادل استاد و دانشجو و سایر همکاری های علمی و پژوهشی به سرعت افزایش یابد.

وی گفت: ایران از نظر تولیدات علمی در رتبه های ۱۵ و ۱۶ جهان قرار دارد بنابراین اگر ظرفیت‌های مهم ایران با توانمندی کشورهای دوستی همچون گرجستان گره زده شود این امر موفقیت بزرگتری را به همراه خواهد داشت. وی افزود: ” انتظار ما این است که اساتید و دانشجویان دو کشور با انجام کارهای تحقیقاتی مشترک بستر همکاری عمیق علمی دو جانبه را فراهم آورند تا از این طریق روابط دو کشور گسترش یابد.

رایزنی فرهنگی کشورمان به سابقه طولانی آموزش زبان فارسی و مطالعات ایرانشناسی در گرجستان اشاره کرد و ادامه داد: تاسیس کرسی های گرجی شناسی در ایران و تقویت کرسی های ایران شناسی در گرجستان گامی مهم در تقویت روابط همه جانبه و گسترش ارتباطات دانشگاهی میان مراکز علمی دو کشور است.

مصطفوی همچنین با حضور در اتاق ایران، دانشجویان مقالات خود را در حوزه مطالعات ایران شناسی درحضور اساتید ارائه کردند. در این کنفراس در بخش مطالعات ایران شناسی ۲۸ نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مقاله ارائه کردند که ۵ نفر از دانشجویان از ایران برای شرکت در کنفرانس به تفلیس سفر کردند. در پایان این نشست رایزن فرهنگی و رئیس دانشگاه «گواهی شرکت درکنفرانس و ارائه مقاله» را که با امضای رایزن فرهنگی و رئیس دانشگاه آماده بود، به دانشجویان اعطا کردند.

پرفسورکاخابرکوردزایا ریاست دانشگاه بین المللی قفقاز در این مراسم گفت: برگزاری هفتمین کنفرانس بین المللی دانشجویی فرصتی است تا شاهد دستاوردهای پژوهشی، نگاه کارشناسی صاحب نظران در خصوص محورهای کنفرانس باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا