آذربایجاناخبارعمومیناردارانویژه

بیست و چهارمین سالروز آغاز احداث ساختمان زیارتگاه بی بی رحیمه (س) نارداران

بیست و چهارمین سال کلنگ زنی احداث ساختمان جدید زیارتگاه امام زاده «بی بی رحیمه»، خواهر گرانقدر امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س) در نارداران، به علت تحت محاصره بودن نارداران در فضای مجازی و در شبکه های اجتماعی یاد شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، کاربران شبکه های اجتماعی در جمهوری آذربایجان برای اینکه نارداران از یادها فراموش نشود و امید به احیای سرزندگی فعالیت های اسلامی در نارداران همچنان زنده نگه داشته شود، بیست و چهارمین سالروز کارگذاشته شدن سنگ بنای ساختمان زیبای حرم بی بی رحیمه به همت مردم نارداران را گرامی داشتند.
در دهم آگوست ۱۹۹۴، سه سال پس از سقوط رژیم کمونیستی شوروی، مردم نارداران به همت ریش سفیدانی همچون حاج علی اکرام، حاج جبراییل علیزاده، حاج عدالت، کربلایی ناطق کریم اف، حاج فیاض نبی زاده، حاج علی حسین اف، حاج حکمت و …. آغاز ساخت ساختمان جدید و بزرگ زیارتگاه بی بی رحیمه را با کمک های مردمی آغاز کردند.
مردم نارداران برغم اینکه در این سال ها این شهرک مذهبی همواره مورد محاصره اقتصادی اعلام نشده و محرومیت های فراوان تحمیل شده از جانب جریان های حاکمیتی و غربگرا و صهیونیستی بوده است، توانستند در سال ۲۰۰۶ این ساختمان زیبا را با کمک های مردمی به پایان برسانند و ساخت مسجد و حوزه عملیه در کنار این زیارتگاه را نیز آغاز کردند.
نارداران در سوم ژوئن ۲۰۰۱ و در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۵ مورد حمله نظامی پلیس باکو قرار گرفت. در حمله شب سوم ژوئن ۲۰۰۱ یک تن از اهالی نارداران به شهادت رسید و در پی آن مردم نارداران با سنگر گرفتن در میدان امام حسین (ع) و حفر قبر برای شهدای احتمالی دیگر ، به مدت بیش از چهار ماه بطور کفن پوش در میدان امام حسین (ع) به برگزاری تجمعات ظلم ستیزانه پرداختند و برگزاری تجمعات ضدصهیونیستی و تظاهرات روز قدس را به سنت دائمی نارداران تبدیل کردند.
در حمله ۲۶ نوامبر ۲۰۱۵ پلیس باکو به نارداران نیز چهار تن از حاضران در مجلس عزاداری حسینی در آستانه اربعین آن سال به شهادت رسیدند و شمار زیادی از حاضران نیز زخمی و دستگیر شدند که حاج طالع باقرزاده، رهبر جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان و ابوالفضل بنیادوف، صاحب منزلی که مراسم عزدارای حسینی در آنجا برگزار شده بود، از جمله دستگیر شدگان بودند.
در پی این واقعه، ده هزار تن از نیروهای قشون داخلی وزارت کشور و وزارت امنیت ملی و پلیس باکو با شروع ماه دسامبر ۲۰۱۵ به نارداران حمله کردند و تمامی مظاهر و نمادهای شیعی را از این روستا برچیدند و نام های اسلامی میادین و معابر نارداران تغییر داده و حوزه علمیه صاحب الزمان (عج) نارداران نیز به بهانه تعریض معبر تخریب شد و از آن زمان نارداران در حالت قرنطینه و محاصره اعلام نشده قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا