آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

بیست و هفتمین سالگرد اشغال لاچین توسط نیروهای ارمنی

امروز ۱۸ می، ۲۷ سال از اشغال نظامی شهرستان لاچین جمهوری آذربایجان توسط نیروی های نظامی ارمنستان می‌گذرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، در ۱۸می سال ۱۹۹۲میلادی، نیروهای مسلح ارمنستان با در دست گرفتن کنترل لاچین، عملا مرز زمینی قره باغ کوهستانی را به ارمنستان پیوند زدند. در این اشغال ۱ شهر، ۱ قصبه و ۱۲۰ روستا به دست ارامنه افتاد و ۲۶۴ نفر شهید، ۶۵ نفر اسیر جنگی و ۱۰۳ نفر نیز مجروح شدند. ۱۸ نفر از شهدا زیر ۱۶ سال بوده و از میان مجروحان نیز ۲۲۵ نفر کودک بوده‌اند، ۳۱ کودک هر دو والدین خود را از دست داده‌اند و ۶۴ هزار نفر مجبور به مهاجرت از دیار خود شدند. هم اکنون ۱۳۳ موسسه دولتی، ۲۰ موسسه طبی، ۲۱۷ مرکز فرهنگی و بیش از ۴۰ بنای تاریخی تحت اشغال ارتش ارمنستان است. در نتیجه این اشغال آثار تاریخی موجود در اراضی به وسعت ۱۸۳۵ کیلومتر مربع تخریب شده و یا هویت اسلامی آن‌ها جعل شده است.

لازم به ذکر است؛ در جریان جنگ ۴ ساله ای که بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بین سال های ۱۹۹۴-۱۹۹۱ صورت گرفت، ۲۰ درصد از اراضی جمهوری آذربایجان شامل، منطقه قره باغ کوهستانی و ۷ شهرستان اطراف به اشغال ارمنستان در آمد.

شهرستان لاچین یکی از ۷ شهرستان یاد شده است که بین ارمنستان و قره باغ کوهستانی قرار داشته و به دلیل داشتن موقعیت ژئو استراتژیک دارای اهمیت فوق العاده‌ای می‌باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا