آذربایجاناخبارایرانعمومی

به مناسبت ولادت حضرت معصومه  سلام الله علیها

پایگاه خبری حقایق قفقاز / از جمله مناسبت های ماه ذی القعده ولادت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) دختر امام موسی الکاظم (علیهما السلام) می باشد.ایشان بانویی عالم و عابد و از نسل نبوت و شاخه ای از درخت امامت و از نوادگان حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) هستند.

حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) اول ماه ذی القعده سال 173 هجری در مدینه منوره به دنیا آمدند و روایت است که برادرشان حضرت امام رضا (علیه السلام) ایشان را معصومه صدا می کردند و جدشان امام صادق (علیه السلام) قبل از تولد ایشان، او را به «کریمه اهل بیت» ملقب نمودند.

حضرت معصومه (سلام الله علیها) نزد برادرشان حضرت امام رضا (علیه السلام) پرورش یافتند، زیرا که در سال ولادت ایشان، پدر بزرگوارشان حضرت امام موسی الکاظم علیه السلام به دستور هارون عباسی به زندان منتقل شدند و سپس در سال 183 هجری به شهادت رسیدند.

موقعی که مامون حضرت امام رضا (علیه السلام) را به خراسان فرا خواند، حضرت معصومه (سلام الله علیها) برای دیدار با برادرشان عزم سفر نمودند بالاخص اینکه حضرت امام رضا (علیه السلام) خاندان خود را از شهادت خویش در این سفر آگاه نموده بودند ولی به دلیل سختی های سفر بیمار شدند و ایشان را به شهر قم منتقل نمودند و حضرت معصومه (سلام الله علیها) پس از هفده روز یعنی در روز دهم ربیع الثانی 201 هجری دار فانی را وداع کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا