آذربایجاناخبارایرانتحليل هاعمومی

به مناسبت شهادت مصطفی چمران؛ فرزند هجرت، جهاد، شهادت و اسوه حركت و مقاومت

پایگاه خبری حقایق قفقاز / مصطفی چمران در سال 1311 در خیابان پانزده خرداد تهران متولد شد. وی تحصیلات خود را در مدرسه انتصاریه نزدیک پامنار، آغاز کرد و تحصیلات دوران متوسطه خود را در مدارس دارالفنون و البرز گذراند؛ سپس در دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و در سال 1336 در رشته الکترومکانیک فارغ التحصیل شد.

چمران یک سال به تدریس در دانشکده فنی پرداخت. وی در همه دوران تحصیل شاگرد اول بود. در سال 1337 با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان ممتاز به آمریکا اعزام شد و پس از تحقیقات علمی در جمع معروف ترین دانشمندان جهان در کالیفرنیا ومعتبرترین دانشگاه آمریکا «برکلی» با ممتاز ترین درجه علمی موفق به اخذ مدرک دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما شد. چمران در آمریکا، با همکاری بعضی از دوستانش، برای اولین بار انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا را پایه ریزی کرد و از موسسین انجمن دانشجویان ایرانی در کالیفرنیا و از فعالین انجمن دانشجویان ایرانی در آمریکا به شمار می رفت.

پس از قيام خونين 15 خرداد سال1342  به رهبري امام‏ خميني(ره) و سركوب ظاهري مبارزات مردم مسلمان ایران، چمران دست به اقدامي جسورانه و سرنوشت‏ ساز زد و به همراه بعضي از دوستان مؤمن و هم‏فكر، رهسپار مصر شد و مدت دو سال، در زمان عبدالناصر،‌ سخت‏ ترين دوره‏ هاي چريكي و جنگ‏ هاي پارتيزاني را آموخت و فوراً مسئوليت تعليم چريكي مبارزان ايراني را پذیرفته و رهسپار لبنان  گردید.

به كمك امام موسي‏ صدر، رهبر شيعيان لبنان «حركت محرومين» و سپس جناح نظامي آن، سازمان «امل» را براساس اصول و مباني اسلامي پي‏ ريزي نموده و پرچم خونين تشيع را در برابر جبارترين ستم‏گران روزگار، صهيونيزم اشغال‏گر به اهتزاز در مي‏ آورد و در قلب محرومين و مستضعفين شيعه جاي می گیرد.

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، چمران بعد از 21 سال هجرت به وطن باز می گردد وهمه تلاش خود را صرف تربیت اولین گروه‌های پاسداران انقلاب در سعد آباد می کند. سپس در مسئولیت معاونت نخست وزیری تلاش می کند تا سریع تر مسأله کردستان را که به مرکز فعالیت ضد انقلاب و تجزیه طلبان تبدیل شده است، فیصله دهد. او در قضیه فراموش ناشدنی «پاوه» شرکت فعال داشت. پس از این جریانات، فرمان انقلابی امام خمینی(ره) صادر شد و به ارتش فرمان داده شد تا در 24 ساعت خود را به پاوه برساند و فرماندهی منطقه نیز به عهده دکتر چمران واگذار شد. بدین ترتیب کردستان از خطر حتمی نجات یافت.

دکتر مصطفی چمران بعد از بازگشت به تهران از طرف بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ، امام خمینی (ره)، به وزارت دفاع منصوب شد. پس از شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، مصطفی چمران گروهی از رزمندگان داوطلب را  به گرد خود جمع کرد و با تربیت و سازماندهی آنان، ستاد جنگ‌های نامنظم را در شهر اهواز تشکیل داد.

سرانجام دکتر مصطفی چمران در سی و یکم خرداد ماه سال 1360 در منطقه دهلاویه در حین سرکشی به خطوط مقدم جبهه بر اثر اصابت ترکش خمپاره‌های دشمن به شهادت رسید.

از شهادت انسان‏ ساز سردار پرافتخار اسلام، اين فرزند هجرت و جهاد و شهادت و اسوه حركت و مقاومت، نه تنها مردم مسلمان ايران بلکه تمام مسلمانان جهان به پا خاستند. خدايش رحمت كند و او را با امام حسين(ع) و شهداي كربلا محشور گرداند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا