آذربایجاناخبارعمومی

به بهانه ی سالروز وفات عالم برجسته تشیع حضرت آیت الله علامه امینی

پایگاه خبری حقایق قفقاز / عبدالحسین امینی نجفی مشهور به «علامه امینی» از علمای بنام شیعه و نویسنده کتاب «الغدیر» در سال ۱۳۲۰ ه.ق (برابر با ۱۲۸۱ ه.ش) در شهر تبریز، در خانه‌ای سرشار از علم و تقوا به دنیا آمد.

شیخ احمد امینی تبریزی، پدر بزرگوار علامه امینی از فقها و مجتهدین زمان خود بود که در سال ۱۳۰۴ ه.ق به تبریز مهاجرت نمود و برای همیشه ساکن آنجا گردید. پدربزرگ علامه امینی نیز، مولی نجف ‌قلی مشهور به امین الشرع بود که نام خانوادگی علامه از همین لقب گرفته شده است.

ایشان کسب علم را در محضر پدر بزرگوارش آغاز نمود. پدرش ادبیات فارسی، عربی، منطق و تا اندازه‌ای  فقه و اصول را به فرزندش آموخت. در کنار اینها، عبدالحسین به کتاب‌های حدیثی و اعتقادی نیز اشتیاق زیادی داشت.

علامه در ۱۶ سالگی برای ادامه تحصیل راهی نجف اشرف شد و تا حدود سن ۳۲ سالگی در آنجا مشغول کسب معارف الهی بود. در این سالها در محضر اساتیدی چون: آیة الله سید محمد بن محمدباقر الحسینی فیروزآبادی، آیة الله سید ابوتراب بن ابوالقاسم خوانساری، آیة الله میرزا علی بن عبدالحسین ایروانی و آیة الله میرزا ابوالحسن بن عبدالحسین مشکینی، کسب علم نمود.

ایشان در ۳۲ سالگی به زادگاه خود تبریز مراجعت نموده و برای مدت کوتاهی در آنجا ساکن شد. در همان زمان بود که کتاب نفیس تفسیر«فاتحة الکتاب» توسط ایشان به نگارش درآمد.

علامه امینی(ره) پس از آن دوباره راهی نجف اشرف شد. ایشان در نجف ضمن تحقیق و مطالعه بسیار، در مجالس اساتید برجسته و مراجع تقلید زمان حاضر می‌شدند و در اینگونه بود که از جهت علمی و تقوا به مرتبه والای اجتهاد نائل گردیدند.

اَلْغَدیر فِی الْکِتابِ وَ السُّنّة وَ الْاَدَب، معروف به الغدیر کتابی به زبان عربی

از جمله تالیفات وی عبارتند از: الغدیر، تفسیر فاتحه الکتاب، شهداء الفضیله، سیرتنا و سنتنا، سیرة نبینا و سنته، السنة و السیرة، ثمرات الأسفار، ریاض الأنس، المقاصد العلیة، کامل الزیارات، اعلام الانام فی معرفة الملک، رساله در علم درایه، رساله در نیت، تصحیح وسائل الشیعه

نخستین تالیف وی تحت عنوان «شهداى راه فضیلت» در سى و پنجمین سال زندگى پر برکتش منتشر شد. این کتاب، حاوی زندگینامه ۱۳۰ تن از عالمان مسلمان و شیعه از قرن چهارم تا چهاردهم هجری است که به شهادت رسیده‌اند. برخی، تالیف این اثر را در واکنش به استعمار انگلیس و با هدف آموزش شجاعت و ایستادگی در برابر بیگانگان دانسته‌اند. امینی برای نوشتن این کتاب، از کتابخانه‌های عراق و ایران بهره برد.

وی از مولود کعبه به عنوان محور امت اسلامی بعد از پیامبر یاد می‌کند. علامه امینی با تأسیس کتابخانه در نجف اشرف دانشگاه بزرگ عالم تشیع را تا حد امکان از کتاب بی‌نیاز کرد.

یادگاری علامه امینی در قلب نجف - شهید خبر اخبار شهدا مدافعان حرم ...

کتابخانه «مکتبه الامام امیر المومنین العامه» در نجف اشرف از باقیات صالحات آن بزرگوار بوده و از نظر کیفیت در شمار با ارزش ترین کتابخانه هاى علمى دنیاى اسلام است.

سرانجام تلاش بى وقفه، مولف الغدیر را دچار خستگی جسمانى و بیماری کرد تا اینکه آن پیر فرزانه و فقیه پر مایه در روز جمعه ۱۲ تیر ماه ۱۳۴۹ ه.ش (برابر با ۲۸ ربیع الثانى ۱۳۹۰ ه.ق) نزدیک اذان ظهر در سن ۷۰ سالگى به ملکوت اعلى پیوست. پیکر پاک وى در تهران تشییع و پس از چند روز به نجف اشرف منتقل و در آنجا بعد از تشییع و طواف بر گرد مزار امیرالمؤمنین (ع) در کتابخانه عمومى آنجا که خود تأسیس کرده بود به خاک سپرده شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا